Medietilsynets statusrapport viser at det finnes tilbud for ettermontering av
enkle adapterløsninger i bil over hele landet. Kravet om at halvparten av radiolyttingen skal foregå digitalt er
ikke oppnådd ennå.
Rapporter Medietilsynet har mottatt viser at NRKs nett har en dekning på 99,5 prosent, mens det kommersielle
nettet dekker 90 prosent.
– Vi ser generell fremgang for alle fem kravene, og med unntak av digital lytting kan det synes som om
bransjen er i rute frem mot fristen ved årsskifte, sier seniorrådgiver Line Langnes i Medietilsynet(bilde).
Siste måling viser at den digitale lytterandelen er på 47 prosent.
– Kulturdepartementet ønsker å gi bransjen tid til å iverksette tiltak for å innfri kravene før fristen
1. januar 2015, sier Line Langnes. – Dette er årsaken til at den femte statusrapporten fra Medietilsynet blir
lagt frem allerede nå, og ikke etter årsskiftet.
På tampen av 2013 kom en presisering for bilkravet, som sier at alle landets fylker og halvparten av landets
kommuner skal ha tilbud om ettermontering i bil. Medietilsynet har gjort en undersøkelse blant autoriserte
verksteder over hele landet.
Beregnede dekningstall viser at alle fylkene og 80 prosent av alle kommuner har verksteder med tilbud for
montering av enkle adapterløsninger. Omkring 65 prosent av landets kommuner tilbyr ettermontering av mer avanserte
integrerte løsninger.
Dette er slukkevilkårene som må oppfylles av radiobransjen innen 1. januar 2015:
1: NRK må ha en dekning tilsvarende P1-dekning på FM i dag, som er 99,5 prosent (absolutt krav)
2: De kommersielle radiokanalene (Riksblokka) må ha 90 prosent befolkningsdekning (absolutt krav)
3: Det digitale radiokanalene må gi en innholdsmessig og teknologisk merverdi for lytterne (absolutt krav)
4: Det må finnes rimelig og teknisk tilfredsstillende løsning for radiomottak i bil. Presisering fra 2013: alle landets fylker og minst halvparten av alle kommuner må ha tilbud om ettermontering på plass
5: Minst halvparten av radiolytterne må daglig høre på en digital plattform
(Post- og teletilsynet skal innen 1. mars 2015 overlevere sin dekningsrapport til Kulturdepartementet)
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt