Samlet sett gikk lokalradiobransjen med et driftsunderskudd på 5,7
millioner kroner i 2013. Men, resultatet er 9,9 millioner kroner bedre
enn året før. Det kommer fram i en rapport offentliggjort av Medietilsynet.
Forbedringen skyldes at mange lokalradioer har klart å kutte kostnader. Samlede driftsinntekter for lokalradioene var 300 millioner kroner i 2013, en nedgang på ni
millioner kroner fra 2012. Samlede driftskostnader var 306 millioner kroner, vel 18 millioner kroner
mindre enn året før.
Inntekter på reklame er nogenlunde stabil, mens det er en større nedgang for radiobingo.
Lokalradioenes samlede reklameinntekter gikk siste år ned med 0,4 prosent til 207 millioner kroner.
Bingoinntektene utgjorde siste år 55 millioner kroner, fire millioner kroner mindre
enn i 2012. Nedgangen skyldes i hovedsak at tre lokalradioer med allmennradiokonsesjon ikke lenger driver
med radiobingo
Et stort antall små radioer, nisjeradioene, finansieres ved hjelp av
gaver og frivillig lisens. Fra 2009 til 2013 økte disse inntektene 21
prosent. Inntektene fra frivillig lisens og gaver var i 2013 på 16,3
millioner kroner, om lag det samme i 2012.
Tallene fra 24/7-radioene tyder på at disse radioene har gode
økonomiske rammebetingelser og at de er godt posisjonert for å
tiltrekke seg annonsører, går det fram av rapporten. For de mindre radioer, også kalt bygderadioer er bingo fortsatt en viktig inntekstkilde, men
reklamen er i ferd med å bli viktigere.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt