Etter sju år har Radio Norges konsept Topp 1000 etablert seg som listen over Kari og Ola Nordmanns mest kjære låter. For å definere vår nasjonale musikksmak enda mer nøyaktig, har radiokanalen nå inngått et samarbeid med Norstat.
Siden 2008 har Radio Norges lyttere gått inn på kanalens nettsider og nominert sine favorittsanger fra 1970 og fram til i dag. For å bli enda mer treffsikker i jakten på nordmenns favorittlåter har Radio Norge inngått et samarbeid med Norstat, en av Europas ledende leverandører på datainnsamling.
– Det er en jungel av hitlister og spillelister der ute, men ingen tilbyr totalbildet av nordmenns musikksmak som Topp 1000. Radio Norge har siden starten satt seg som mål å få et ærlig innblikk i musikksmaken til hele befolkningen, sier programdirektør i SBS Radio, Kristoffer Vangen.
Fra og med i år gjennomfører Norstat en omfattende web-undersøkelse for å finne de tusen mest populære sangene i landet. Gjennom en fire dager lang maraton i oktober spiller Radio Norge de 1000 sangene som har fått flest nominasjoner. Låtene spilles i rangert rekkefølge og kulminerer med den prestisjetunge plass nummer 1; Norges mest populære sang i 2014 som blir presentert på Radio Norge 17. Oktober, klokka 17.00.
– Samarbeidet med Norstat belønner oss ikke bare med et enda mer nøyaktig overblikk over musikken nordmenn foretrekker, vi får også masse morsom statistikk på kjøpet. Eksempelvis er Björk populær blant SV-velgere, men hvis du stemmer AP, SP eller Høyre er du tilbøyelig til å like D.D.E., sier musikksjef i SBS Radio, Sverre Vedal.
Undersøkelsen foretas blant et representativt utvalg av den norske befolkningen som har internett, og er i alderen 18 år eller eldre. Det gjennomføres intervjuer med 1000 personer per uke, der Norstat spør om vedkommendes favorittsang fra 1970-tallet og fram til i dag. Utvalget trekkes tilfeldig fra respondentpanel til Norstat, som består av 90 000 nordmenn, og blir trukket proporsjonalt i forhold til den enkelte landsdels befolkningstall og kvoteres på kjønn og landsdel.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt