Kreativ Forum årlige kåring av det beste innen radioreklame Gullmikken, ble i går gjennomført for tiende gang på Stratos i Oslo. Gullmikken blir regnet for å være det viktigste arrangementet for annonsører og reklameprodusenter innen radiobransjen. Hver måned gjennom hele året blir den beste radioreklamen hedret med en Sølvmikk, hvor vinneren går videre til finalen som er selve Gullmikken.
Torsdag kveld ble Gullmikken arrangert på Stratos i Oslo foran en fullsatt sal med folk som på en eller annen måte er involvert i produksjonen av radioreklame. Kvelden ble ledet fra scenen av en kreatørduo fra McCann, Fanny Vaager og Fredrik Omre, og det ble delt ut priser i seks kategorier. Blant prisutdelerne var Petter Pilgaard radiovert i NRJ, juryformann i Gullmikken Per Kristian Halvorsen fra Los&Co og P4s Radiofrokostgjeng Bjørn Faarlund, Silje Stang og Daniel Høglund.
Her er vinnerne i Gullmikken
Gull-trofeene fordelte seg usedvanlig jevnt blant de deltagende byråene i den årlige radioreklamekåringen Gullmikken. Årets radiokampanje er laget av DDB Oslo og Verdens Sterkeste Mann for Peugeot iON, mens Årets radioregissør for tredje gang ble Jon Iver Helgaker fra Sagveien Resort.
Årets radiokampanje: Direkte fra kollektivfeltet
Arbeidet som ifølge Gullmikken-juryen utmerket seg mest i året som gikk, har rukket å bli premiert med sølv og bronse i Eurobest, sølv i Clio, sølv i Gullblyanten, førsteplass i Gullmikken og nominasjoner i Cannes Lions. Vi snakker om «The Electric Traffic Report» fra DDB Oslo, der elbilen Peugeot iOn sendte trafikkmeldinger på P4, direkte fra kollektivfeltet.
Juryens begrunnelse: «Dette er en kampanje som bryter med den vanlige type dramatisering man er vant til fra en reklamebolk på radio, og det er vanskelig å treffe bedre på relevans og modus som det gjøres her. Juryen er i elektrisk stemning og vi gratulerer DDB Oslo, Verdens Sterkeste Mann og Peugoet iOn med gullet!»
Kreativt team DDB Oslo: Eirik Sørensen og Finn Knudsen. Fra Verdens Sterkeste Mann: Regi: Jesper Sundnes, lyd: Peder Jørgensen, produsent: Kjetil Røst Nilsen.
Sølvet gikk til Try med en kampanje for Telenor 4G, som også vant tredjeplassen i Sølvmikken for mai. Juryens begrunnelse: «Nye ord er med på å berike en radiolytters hverdag. I denne kampanjen har man klart å skape tre helt nye begrepsknagger basert på inntoget av ny teknologi. Det er underholdene, treffsikkert og veldig presist levert både på observasjon, manus, regi og lyd.»
Kreativt team Try: Jørgen Bøhle Bakke og Ester Hjellum. Fra Verdens Sterkeste Mann: Regi: Bjarte Arneson, lyd: Peder Jørgensen, produsent: Kjetil Røst Nilsen.
Bronsevinneren, kampanjen «BMW barnslig» av Los&Co, kom på andreplass i Sølvmikken for mai. Juryens begrunnelse: «En tydelig og bra ide tatt ut på en uhøytidelig og morsom måte. At dette var en av vinnerjobbene måtte juryen ikke kaste på stikka om for å bli enige om. Moro for unga!»
Kreativt team Los&Co: Per Kristian Halvorsen og Kim Taanevig. Fra Sagveien Resort: Regi: Martin Oftedal, lyd: Torstein Tanum Morstad og Håkon Nybø, produsent: Liv Murphy.
Gullmikken arrangeres av Kreativt Forum og P4 i tett samarbeid med produksjonsbyråene Både Og, Sagveien Resort og Verdens Sterkeste Mann.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt