Nettradio ansees som litt sært i Norge, men i resten av verden tas radio via internett svært seriøst. Det var svært tydelig under RAIN Summit Europe
i London i dag. Mer enn 200 aktører fra europeiske radiostasjoner var samlet for en konferanse der fokuset var hvordan man kan tjene penger!
Det var flest britiske deltagere og foredragsholdere, men radionytt.no møtte radiofolk fra hele Europa, også fra Skandinavia. Konferansen startet med et fokus på mobilen "Mobile is
the new Black" handlet mye om apper og i debatten som fulgte kom det fram at det er mange forskjellige strategier for mobilradio.
Det kanskje mest overraskende som kom fram under den første delen av konferansen var at mobilen kanskje ikke er en så viktig distribusjonskilde som mange tror. Det er forsåvidt en
del som bruker mobilen til å høre på radio via internett, men lyttetiden er kort sammenlignet med de som hører på radio via desktop. Dette poenget ble understreket av flere aktører.
Et annet poeng som mange dro frem var at frykten for at de unge ikke kommer til å høre på radio muligens er noe overdrevet. Det er velkjent at de yngste hører lite på radio, men en
undersøkelse som ble lagt fram tydet på at lyttingen øker igjen når "ungdommen" blir "voksne", eller mer konkret blir radiovanene mer tradisjonelle i aldersgruppen over 20 år.
Skandinavia var representert på konferansen med Simon Gooch fra SBS Radioplay, som slo fast at lyttingen via nettradio er mindre i Skandinavia enn i resten av Europa, der man gjerne snakker om
at rundt 10 % av lyttingen foregår via internett. Dette til tross for at flere aktører, som SBS, har satser på å utvikle Apper og playere.
Mer fra denne konferansen kommer. Følge med på radionytt.no i dagene som kommer.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt