Mer enn halvparten av lytterne hører nå radio digitalt. Med det kan slukkekravene være nådd, går det fram av en pressemelding fra Digitalradio Norge.
Lyttertallet på 51 prosent overstiger myndighetenes krav om 50 prosent digital lytting. Målingen er gjort i perioden august til oktober.
- Vi digitaliserer radioen fordi vi ønsker å gi hele landet et mer mangfoldig radiotilbud. Lytterne har tatt i bruk de nye kanalene våre enda raskere enn vi hadde turt å håpe på. Når 51 prosent nå hører digital radio hver dag er det en klar melding fra publikum om at de er med, sier Marius Lillelien, radiosjef i NRK.
Sterk vekst
Digital lytting har vokst fra 47 prosent i forrige kvartal. - Vi har i lang tid sett en veldig positiv utvikling i digital
radiolytting. Nå gleder vi oss over å ha nådd en ny, viktig milepæl. Slike tall inspirerer oss i det videre arbeidet med å tilby
mer innhold til flere lyttere fram mot FM-slukkingen i 2017, sier Trygve Rønningen, administrerende direktør og sjefredaktør
I P4-gruppen.
DAB-nettet er riksdekkende med 22 radiokanaler.
- Optimistisk
Med lytting på 51 prosent er Norge ett skritt nærmere FM-slukking i 2017. Myndighetene har satt fem krav som må være oppfylt innen 2015, for at slukking kan finne sted fra 2017.
- Det er opp til Kulturdepartementet å vurdere kravene, men vi er svært optimistiske da mye tyder på innfrielse av alle krav, sier Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge, med referanse til Medietilsynets slukkerapport som ble sluppet tidligere i høst.
52 prosent av alle husstander har nå minst èn DAB-radio, i følge undersøkelsen.
Norge ligger an til å bli det første land i verden som slukker FM-nettet. Mange land følger utviklingen i Norge. Lytterandelen ble også offentliggjort onsdag morgen på en internasjonal digitalradio-konferanse i Roma, med delegater fra 30 nasjoner.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt