NRJ (Energy) avslutter året med en rakettaktig fremgang på de offisielle lyttertallene fra TNS Gallup, PPM-undersøkelsen.
I uke 50 hadde NRJ+ en markedsandel på 4,3 %. Såvidt radionytt.no kan se er det den beste andelen en lokalradiogruppe har klart å oppnå i en uke noen gang på denne undersøkelsen.
Nå hender det at slik statistikk får merkelige utsving, men tallene til NRJ blir styrket av at de også i uke 49 oppnådde en god markedsandel på 2,7 %.
De åtte ukene før det lå NRJ mellom 1,3 og 1,9, som kan sies å være innenfor normalen det siste halvåret.
For de andre lokalradioene var det ikke like dramatiske utsving, Storbyradioen hadde en markedsandel på 1,9 % i uke 50 og 2,0 % i uke 49.
Det er omtrent på snittet av høstens markedsandel for The Voice og co. P5 oppnådde 1,4 % og 1,3 %, som også er omtrent der P5 har vært i høst.
Interessant nok kan de set ut som NRJ tar lyttere fra de store kanalene. NRK P1 hadde en nedgang i markedsandel fra 44,0 %i uke 49 til 42,6 % i uke 50. Det siste
er høstens dårligste uke (såvidt) for NRK P1. P4 går også tilbake fra 19,1 % andel i uke 39 til 18,8 % i uke 50. Det siste er høstens dårligste uke, også for P4.
NRK Andre kan derimot slippe jubelen løs, etter å brast gjennom 10-taket for første gang. I uke 50 hadde NRK`s andre kanaler 10,0 % markedsandel, opp fra 9,5 i uke 49.
Dette er en samlegruppe av NRK`s digitale kanaler, blant annet P1+ og Mp3. Gruppen har hatt en jevn vekst i det siste halve året.
NRK P2 hadde en dårlig uke, med bare 3,6 % andel i uke 50. Det er høstens dårligste uke, mens P3 var mer på det jevne med en andel på 6,7 %. Også Radio Norge
hadde en gjennomsnittsuke på 10,7 %
PPM-tallene, hele landet, uke 50, 2014 (%) ( i parentes uke 49 )
NRK P1 - 42,6 (44,0)
NRK P2 - 3,6 (4,1)
NRK P3 - 6,7 (6,1 )
NRK Andre - 10.0 (9,5)
P4 - 18,8 (19,1)
Radio Norge - 10.7 (11,1)
Storbyradioen - 1,9 (2,0)
P5 - 1,4 (1,3)
NRJ+ - 4,3 (2,7)
Kilde: TNS Gallup
Se også: Hvem vant radiosommeren 2014?
|
|