Salget av DAB-radioer økte med 30 prosent fra 2013 til 2014. Det viser ferske tall fra Elektronikkbransjen.
Det betyr at det i 2014 ble solgt rundt 677 000 digitalradioer, opp fra 511 000 i 2013. Innen bærbart lydutstyr, det vil gjerne si den typiske bordradioen, er salget opp fra 220 000 enheter i 2013 til 310 000 i 2014, en vekst på 41 prosent.
I tillegg er det solgt minst 50 000 DAB-adaptere til bil og et ukjent antall nettradiomottakere som ikke er registrert i bransjeforeningens statistikk, melder Digitalradio Norge.
– Det totale DAB-salget er rekordhøyt og viser at Ola og Kari Nordmann er i ferd med å oppgradere radioapparatene, sier Mari Hagerup, kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge.
I fjor var nesten alle solgte radioer i kategoriene reiseradioer, kombinasjonsradioer og separate mottagere – med DAB.
Dette er typiske kjøkkenradioer og hytteradioer - små nette enheter man bruker hjemme og på tur, sier hun.
De siste tallene viser at det fremdeles selges et høyt antall enheter som tar inn FM og ikke DAB. Dette gjelder først og fremst kategorien musikkanlegg. På den annen side kan mange av disse kobles til internett og spille av internettradio, som ifølge Digitalradio Norge også regnes som digitalradio.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt