Det skjer ting på lyttertallene om dagen. Etter at NRK gikk fremover i årets første uker, ser de nå ut til å ha en liten tilbakegang.
Både NRK P1 og NRK P3 går tilbake med et prosentpoeng i uke 6 sammenlignet med uke 3, når det gjelder markedsandel. Det viser tall fra TNS Gallups PPM-barometer.
Det er nok en gang skjedd noe rart på oversikten, for NRK Andre står oppgitt med 0 %, men de ser da ut til å være inkludert i tallene for RNK Totalt.
Vinnerne er lokalradio og Radio Norge. Sistnevnte har gått fra med nesten to prosentpoeng siden uke 3 og har nå 11,1 prosent andel. Samtidig går P4 ørlite tilbake og
lander på 17,7 % markedsandel. Dette er to tilfeldig utvalgte uker, men sammenligner man de tre første ukene mot de tre neste i 2015 får man samme trend.
Lenger ned på lista skjer det spennende ting. Storbyradioen er lagt ned som kategori og er i stedet delt opp i Radio 1 og Radio Rock. Det viser at Radio 1 ser ut til å treffe
med sitt nye format. Etter en start på 0.9 for fem uker siden har Radio 1 nå en markedsandel på 1,6 % og tendensen er stigende. Radio Rock
er noe mer stabil på 1,0 %.
NRJ+ går også oppover igjen etter en liten nedtur etter nyttår. Det er likevel et stykke igjen til tallene NRJ hadde før jul. P5 trenger heller ikke henge med hodet og er
relativt stabile i uke 6 sammenlignet med uke 3.
PPM-tallene, hele landet, uke 6, 2015 - Markedsandel i % ( i parentes uke 3, 2015)
NRK TOTALT - 64,3 (67,0)
NRK P1 - 44,1 (45,2)
NRK P2 - 4,4 (4,4)
NRK P3 - 6,2 (7,1)
NRK Andre - 0,0 (10.3)*
P4 - 17,7 (18,1)
Radio Norge - 11,1 (9.3)
Storbyradioen - 0 (0)**
P5 - 1,4 (1,5)
NRJ+ - 2,8 (2,1)
Radio Rock - 1,0 (0,8)
Radio 1 - 1,6 (1,2)
* Tallene for NRK Andre er ikke oppgitt, men de er inkludert i tallene for NRK Totalt
** Storbyradioen er forsvunnet fra målingen og er delt opp i Radio Rock og Radio 1
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt