Hva som skal skje med bilradio var kanskje den største nyheten under Radiodays Europe 2015. Representanter for bilindustrien snakket varmt om
radio og sa at hybridradio vil være standard for fremtidens bilradioer. De vil gå for Radiodns, som kombinerer FM, DAB og internett i en sømløs og enkel opplevelse for bilføreren og lytteren.
Bilen har tradisjonellt vært et sted der radiolyttingen har stått sterkt. Nå blir radio utfordret av multimediasentere med både internett og video-muligheter. Samtidig skal digitalradio
implementeres i bilene, noe som har vært en utfordring for de som jobber med å innføre DAB i Norge.
På den annen side går utviklingen i bilindustrien relativt tregt. Ikke fordi de ikke vil utvikle seg, men en bil er noe man gjerne har i 15 år i snitt og det som er i bilen skal gjerne være
i brukbar stand i hele denne tiden. Det betyr at bilbransjen ikke vil kaste seg over alle nye plattformer som kommer, ettersom mye er døgnfluer, som forsvinner før man rekker å få bilen ut av fabrikken.
For radioen sin del har mangelen på en standard gjor at bilindustrien har vært treg med å innføre digitalradio. Det kan det bli en forandring på nå, for Tobias Wallerius fra Visteon fortalte
på Radiodays Europe i Milano at det går mot hybridradio som standard for bilradio i fremtiden, med basis i radiodns.
Kort fortalt betyr det at lytteren ikke trenger å bekymre seg for om de skal høre på FM, DAB, eller andre kilder. Det går mot en kanal-liste som kan oppdateres automatisk med tilgjengelige kanaler, og når du
trykker på valgt kanal, kan systemet selv velge hvilken plattform som er den mest passende. Dersom man hører på FM eller DAB sørger Radiodns for den ekstra informasjonen som f.eks hvilken låt og artist som spilles.
Radionytt.no kommer med mer fra Radiodays Europe 2015
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt