Årets Radiodays Europe er over og hva vet vi nå om radiobransjens fremtid? Et spørsmål fra salen oppsummerte kanskje hovedtrenden på
denne konferansen: Hvor lenge kan vi kalle oss Radiodays?
Nei, det er ikke slik at radio er i ferd med å forsvinne som sådan, men det er tydelig at mange innser at de utradisjonelle kanalene, som
Spotify og Itunes Radio er i ferd med å bli seriøse konkurrenter for tradisjonell kringkasting. En foredragsholder gikk så langt som å si at i fremtiden tror han
mange radioer vil outsource musikkprogrammeringen sin til slike tjenester!
Hva blir da igjen for det vi kjenner som radio i dag? Jo, innhold, selvfølgelig! Der er alle i bransjen og for den saks skyld utenfor bransjen enige om at
tradisjonell radio har en unik posisjon for å levere kvalitetsinnhold, enten det er nyheter, humor eller musikkjournalistikk. Kanskje ser vi i
fremtiden en integrering mellom Spotify og NRK?
Relatert til dette er det også tydelig at lytterne er stadig mer opptatt av on-demand. BBC presenterte en interessant undersøkelse som viser at
lytterne bruker mandag formiddag og ettermiddag til å høre på radioshow de gikk glipp av i helgen. Det var målbart større nedlasting av slikt
på mandag, sammenlignet med andre dager. Samtidig er podcast kommet i vinden igjen, takket være serier som "Serial", som flere skrøt av under Radiodays Europe.
Det var forøvrig overraskende lite fokus og interesse for DAB på denne konferansen. Selv om Norge går inn i et spennende år med mulig vedtak
om FM-slukking er ikke dette noe stort tema i resten av verden. Faktisk synes jeg Thor Gjermund Eriksen var usedvanlig defensiv i
sin presentasjon av hva som foregår i Norge. Jeg fikk nesten inntrykk av at kringkastingssjefen har begynt å tvile på DAB-prosjektet. Han mer enn antydet at
IP-radio er det som kommer i fremtiden, men at det var for lenge å vente, derfor DAB nå.
Samtidig kom det positive signaler fra bilbransjen, der en produsent av bilradioer mente at tradisjonell radio, enten i form av FM eller DAB kom til
å forbli i radioens dashboard i overskuelig fremtid. Dette er viktig i en tid hvor bilradioen erstattes med enorme underholdnings-sentere.
På et mer uformellt plan var det morsomt å se Elvis Duran fra Z100 fortelle om både showet og hans historie. For en som har jobbet med radio i over 25 år var
det skikkelig nostalgitripp å se gamle opptak fra hans første dager i studio. Det var på den tiden man faktisk måtte gjøre noe i studio og ikke
la datamaskinen gjøre all jobben. Men, Duran sa noe interessant om fremtiden også, nemlig at hans programledertype trolig er gått ut på
dato om noen år. Han pekte på at showet egentlig ikke har noe innhold og dreier seg mest om han og gjengen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt