Andelen radiolyttere i løpet av en gjennomsnittsdag har økt noe siste år. Det viser Norsk Mediebarometer, laget av Statistisk Sentralbyrå.
Lyttingen var på 59 prosent i 2013, og 64 prosent i 2014. Det er likevel en del lavere enn i 1991. Da var lyttingen på 71 % daglig, ifølge SSB.
Det er de unge som trekker tallene for radio opp. Økningen i Norsk Mediebarometer gjelder først og fremst aldersgruppene
9-15 år og 16-24 år.
Men, lytting på radiosendinger på Internett har liten betydning, ifølge SSB. Mens 59 prosent lyttet på vanlig radio, var
det 5 prosent som lyttet på radiosendingene på Internett mens de samtidig ble sendt over eteren.
Et tall som ikke helt rimer med andre offentliggjorte tall er lyttingen på Digitalradio. Ifølge Norsk Mediebarometer var det bare 19 prosent av befolkningen
som hørte på DAB-radio i løpet av et døgn i 2014, mot 13 prosent året før.
Andre nyttige radiotall er at 44 prosent hadde DAB-radio i 2014, som er en økning fra 32 prosent i 2013.
54 prosent av befolkningen hadde ett eller flere avisabonnement i husholdningen i 2014, en nedgang fra 58 prosent i 2013.
96 prosent hadde Internett i husholdningen, det samme som året før.
Radio er større enn avis på denne målingen. I løpet av en gjennomsnittlig uke i 2014 hadde 73 prosent lest en trykt avis,
og 84 prosent hadde hørt på radio.
Men, radio får konkurranse fra andre kilder. 60 prosent av de som hørte på lydmedier en
gjennomsnittsdag i 2014, hørte på strømmete lydfiler fra Internett. Ett år tidligere var denne andelen på 55 prosent.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt