Jeg kjenner noen som har hørt andre erfare om DAB eller FM er best i bilen. Alt har fordeler og ulemper, også det beste. Min mening er at verken FM eller DAB er perfekt. Når man mottar radio i bilen, så vil dekningen variere når det kjører, avhengig av dekningen i områdene den kjører og antennen sitt mottak. Det samme gjelder på sykkelen.
FM skurrer og suser når signalet blir svakt. Alle senderne må ha hver sin frekvens, som gjør at mange steder er FM-båndet mer eller mindre fullt med en haug av frekvenser, men bare noen få unike kanaler å velge mellom. Mange bilradioer har RDS (radio data system) og kan bytte frekvens automatisk, men mange radioer er trege med å bytte frekvens. Det gjelder ikke alle radioene. Ellers er lyden analog. En fordel med FM er at alle bilstereoanlegg har det innebygd.
DAB bobler og hakker når signalet blir svakt. Det er lett å høre snakkingen så lenge det ikke bobler for mye, men det kan fort bli håpløst å høre hva som blir sagt på radioen når den hakker. Flere sendere kan sende på samme frekvens og det gjør at radioen selv vil finne senderen med best dekning. På sykkelen opplever jeg lite bobling, men stort sett klar og stabil lyd. Den får utfall og blir hakkete de fleste gangene jeg sykler gjennom en undergang, også de korte.
En stor ulempe med DAB er at lyden blir komprimert veldig godt og det gjør at mye av bassen forsvinner. Jeg foretrekker uansett å bruke DAB på sykkelen, fordi det låter så stabilt og fint, også i skikkelig regnvær. Har merket at FM kan bli mer skurrete når det regner, men med DAB skal det mye mer til. Og så skurrer ikke DAB, men det bobler og hakker, fordi DAB er digitalt. Ingenting som er digitalt skurrer.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt