For et par uker siden hørte vi at P4 for første gang sendte reklame i farger på DAB. Dette har Radio Haugaland allerede gjort siden 2013, forteller
Egil Martin Solberg, daglig leder i A-Media i Haugesund. Han står bak en løsning som gjør at alle radioer kan sende visuelle reklamer på DAB, The Radio Hub.
Dette er en løsning ikke bare for DAB, men kan brukes av alle digitale medier, blant annet HD Radio og webradio.
En rekke radiokanaler både i USA, Europa og Asia bruker allerede systemet. Kanaler i Afrika vil ta i bruk systemet i løpet av året. Systemet er kompatibelt både med DAB, DRM og HD-Radio.
I Oslo bruker TheBeat systemet både på DAB og HD-Radio, forteller Solberg til Radionytt.no
Systemet var først i verden da ble lansert i 2013, og var også først i verden med animasjoner, forteller Solberg. Han forklarer her litt om hvordan dette foregår:
Vi har laget automasjon som produserer grafikk for innhold på skjermene.
Du kan sette opp en kjøreplan for automasjon av bildevisning (du kan velge hvor ofte bildene skal skifte).
Du kan legge inn så mange annonser du vil. Du legger så annonsene inn i kjøreplanen (loopen).
Systemet leverer også data til nettsider og mobilapplikasjoner.
- Jeg presenterte dette for NRK og P4 våren i 2014 og systemet har vi presentert både på IBC og NAB, opplyser Solberg, som nok en gang tar turen til IBC-messen i Amsterdam for
å presentere løsningen, som også passer for bilradioer. - Vårt system er også kompatibelt med Tesla og andre nye biler som bruker DL+, sier Solberg.
Systemet er norskutviklet i samarbeid med Innovasjon Norge.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt