Jeg husker det som det var i går, når trenden i sommeren 2009 var at mange lokal-tv kanaler måtte gi opp, fordi de ikke fikk inn nok penger til å drive. Nyheter kom ut på forskjellige radiokanaler om at det er billigere å distribuere tv over Det digitale bakkenettet (Riks TV) enn Det analoge bakkenettet. Noen kommenterte en teori om de tror at mange ville angre når denne trenden snur og det viser seg at de fleste lokal-tv kanalene overlever etterhvert. I mine ører hørtes det ikke ut som de kommentatorene visste hvor dyrt det er å drive en tv-kanal og hvor tøff konkurransen allerede hadde blitt om annonsekronene.
Nå lurer jeg på om denne trenden har begynt på lokalradio. Ikke bare at Radio 5 Østfold nå er konkurs, men konkurransen om lytterne er enormt stor, ikke minst annonsekronene for radioreklamen som de selger. Radio er gøy, men kostbart. Å forlate en bedrift er aldri gøy, spesielt ikke hvis det var en god arbeidsplass. Da mister man på en måte en del av livsstilen.
Hvis trenden går denne veien, i tillegg til at lokalradioene tvinges av FM, tror jeg vi ikke har så mange lokalradioer igjen i landet. Alle kan fortsette på internett, men der er konkurransen knalltøff, for der har folk mye mer å finne på enn å bare høre på radio. I tillegg får alle inn det samme kanalutvalget som er kjempestort. De små lokalradioene som allerede er på både FM og nettradio vil jeg tro fortsetter som ren nettradio en stund etter FM slukkingen, men om oppslutningen blir god nok er ikke helt sikkert, men jeg håper de vil prøve.
Når en lokalradio må legge ned, går det utover både lytterne og de ansatte. Det går utover arbeidsplasser! Jeg og mange andre kjenner til en del som sliter med å finne seg interessante jobber og må bare ta den som er ledig, på grunn av konkurransen om arbeidsplassene. Den situasjonen blir ikke bedre av at lokalradioer må legge ned, men må de det, så har de ingen valg. Jeg er nå redd for at trenden går den dårlige veien for lokalradio, som det for noen år siden gikk med lokal-tv.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt