Lyttertallene har forandret seg noe gjennom sommeren. Det mest interessante er at både NRK P1 og P2 har
mistet markedsandeler, men NRK Totalt har faktisk gått opp, sammenlignet med uke 22 (før sommeren), ifølge tall fra PPM-undersøkelsen til TNS Gallup. Dette skyldes økt lytting på digitale kanaler.
NRK P1+ er i uke 35 større enn NRK P2, med 4,2 % andel mot 3,6 %. Dette til tross for at P1+ kun er tilgjenglig digitalt, på DAB og nettradio.
Også mP3 har økt sin markedsandel i uke 35 sammenlignet med uke 22, som var den siste uka da radionytt.no sjekket lyttertallene.
NRK P3 er rimelig stabil, mens P4 ligger på nøyaktig samme nivå som før sommeren. Radio Norge har tapt en god del lyttere, hvis vi
sammenligner uke 35 med uke 22. Man skal dog være forsiktig med å sammenligne tall for bare en uke, så det kan bli interessant å se om trenden fortsetter.
Lokalradio har fremgang. Både NRJ+ og P5 kan vise til en større markedsandel i uke 35 sammenlignet med uke 22, mens Radio 1 og Radio Rock er stabile.
PPM-tallene, hele landet, uke 35, 2015 - Markedsandel i %
( i parentes uke 22, 2015)
RIKSKANALENE
NRK TOTALT - 65,0 - (64,6)
NRK P1 - 43,4 - (44,4)
NRK P2 - 3,6 - (4,3)
NRK P3 - 7,5 - (7,3)
P4 - 17,9 - (17,9)
Radio Norge - 9,6 - (11,5)
LOKALRADIO
P5 - 2,0 - (1,6)
NRJ+ - 2,7 - (2,2)
Radio Rock - 0,9 - (0,8)
Radio 1 - 1,4 - (1,4)
DIGITALE KANALER
NRK P1+ 4,2 - (3,9)
NRK mP3 - 3,3 - (2,4)
NRK P13 - 1,2 - (0,9)
NRK Klassisk - 0,3 - (0,3)
NRK Nyheter - 1,1 - (0,9)
NRK Sport - 0,4 - (0,2)
Kilde: TNS Gallup
Se også: NRK P1+ er den digitale vinneren - Lyttertall, uke 22, 2015
|
|