De siste årene har internett sin utvikling tatt helt av. På offentlige steder som kafeer, kino, hotell osv forventer de aller fleste å få inn et trådløst nettverk. De aller fleste har smarttelefon og mange av de er vane med å være på internett mesteparten av sin tid. Til tross for dette har radioen klart seg forbløffende bra, tross konkurransen mot Spotify og at de fleste streamer musikk daglig. Mange har tjent godt på dette, mens andre har tapt utrolige beløp.
-Knut Kristian Hauger var foredragsholder og fortalte mye om dette. Han viste oss en statistikk over hvor mange som de siste tiårene har hørt på radio. Han kunne fortelle om at flere har sett tv etter den analoge slukkingen, enn før, fordi det skjedde i helt rett tid. Det begynte i 2008 og skjedde gradvis til 2009. På YouTube var mest kjent for morsomme kattefilmer og ingen hadde hørt noe om Netflix. I tillegg fortalte Knut om at fortsatt hører mange på FM. Spørsmålet er om det er så bra å slukke FM i dagens situasjon med internett og tv som konkurrerer mot radioen.
Om de vil kutte ut radioen eller gå over til en digital platform, så vil det være avgjørende hvordan det blir med markedsføringen om DAB og folk sine behov. Hvis folk ikke trenger radio, så kjøper de ikke radio. Mange kanaler kommer på DAB og det styrker markedet, fordi det blir mange nisjekanaler som avgrenser innholdet til de aktuelle lytterne Selvfølgelig er det bra, fordi flere blir fornøyde som kjøper radio og hører på radio, men det blir ikke sikkert til at flere begynner å bruke DAB. Resultatet kan bli til at like mange hører på DAB, men antallet lyttere fordeler seg på forskjellige kanaler.
-Hva har skjedd med radioen i Norge de siste årene? Statistisk sett har det vært stabilt de siste 20 årene. På 90-tallet kom flere radiokanaler, blant annet P4 og NRK P3. Radiomarkedet har forandret seg betydelig med tanke på nye muligheter. Det er for eksempel vanlig for mange å høre radio på tv-en i stua. Radio er viktig for musikk, selv om mange streamer musikk daglig. Nye DAB-kanaler har blitt lansert og stadig flere bruker DAB istedenfor FM. Spørsmålet er om det blir så få lyttere etter FM slukkingen at det blir en slukking av hele radioen, eller om det blir flere.
En viktig fordel med DAB er at folk kan velge en kanal innenfor deres nisje, for eksempel en bestemt musikk-sjanger. Musikk er på mange måter viktig i radioen sitt marked. Flere fornøyde lyttere betyr at flere beholder radioen, bruker radioen og må kjøpe en ny når den ikke virker lenger, eller de trenger en radio som er bedre enn den de har fra før. Folk kutter ut ting som de ikke har bruk for, noe som også gjelder radio.
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug. Sindre Møllerhaug driver sitt eget firma og går med flere spennende prosjekter for tiden. Besøk gjerne hjemmesiden www.sindremollerhaug.no for full oversikt over disse prosjektene. Du kan også abonnere på nyhetsbrev for å få oppdateringer om ting når det skjer.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt