Jeg hadde det så gøy i pausen etter det første som var på programmet, at jeg glemte ut tiden og sjekket klokka når det var gått 15 minutter fra starten av det andre på programmet, som var "fortellerglede og debattlyst". Likevel fikk jeg med meg mye viktig den siste halvtimen, til tross for at jeg gikk glipp av det første kvarteret.
-Hans Olav Brenner og Sigrid Sollund avslørte metodene for å lokke fram spørsmålene i et intervju på radio.
Man må finne en balanse mellom å snakke og å snakke. Folk har lett for å svare fint på uhyggelige spørsmål, så lenge man ikke er så sint og hakker på den man intervjuer.
Åpningsspørsmålet og gode spørsmål er viktig, men man må finne et "hvorfor" når man skal intervjue, sånn at det blir levende. Når folk hører en debatt på radio, forventer alle lytterne at alle i debatten kan alt om det de snakker om, som resulterer at de som ikke kan så mye kommer dårlig ut.
-Det er lurt å avgrense spørsmålene, sånn at det blir lettere å stille aktuelle og relevante spørsmål. Kan kanskje improvisere litt med tilleggsspørsmål underveis, sånn at det ikke blir til at man stiller et spørsmål, får et svar og bare går rett over til neste spørsmål. Et eksempel på tilleggsspørsmål kan være om noe av det de svarte, om de kan fortelle mer om det. Det som er lurt er å ikke spørre om de kan fortelle mer, men stille et spørsmål som får de til å fortelle mer.
Når man skal intervjue på radio, er det lurt å ha skrevet et manus på forhånd. Da blir man mindre usikker og kan bli lettere stille tilleggspørsmål utover det som står i manuset.
-Kjemien er avgjørende for hvor godt intervjuet blir, som kanskje er viktigst i et intervju på radio. Hans Olav Brenner fortalte også om eksempler på når han fikk skryt for intervjuer han ikke var helt fornøyd med. Erfaringen hans var at passivt talent er bedre enn passiv bom.
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug. Sindre Møllerhaug driver sitt eget firma og går med flere spennende prosjekter for tiden. Besøk gjerne hjemmesiden www.sindremollerhaug.no for full oversikt over disse prosjektene. Du kan også abonnere på nyhetsbrev for å få oppdateringer om ting når det skjer.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt