Som programleder er det lurt å tenke på hvordan man skal åpne radioprogrammet. Det skal være en måte å hilse på lytteren. Eksempel: "Riktig god morgen. I dag regner det mye regn i Oslo. Vi skal få høre hvordan det går med trafikken, men før det skal vi høre en sang". Er lurt å tenke interessevekker for å skape engasjement i et radioprogram.
-Terje Lindberg var foredragsholder i dette programmet foredraget og kom med et mye bedre eksempel på hvordan et radioprogram kan åpnes. Han hadde også et eksempel på hvordan man kan overføre denne måten å hilse på, over til virkeligheten på en tur innom Narvesen. Det var morsomt!
Når man skal lage radio, er det lyd man lager for å underholde. Trikset er å være levende i en kunstig situasjon. Det skal brukes når man snakker på radioen, men ikke i virkeligheten. Er lurt å snakke seriøst og spennende, samtidig som man leker med stemmen for å utnytte radioens mulighet til å presentere en status.
-Vi fikk høre forskjellige opptak av engasjement på morgensendingene til Radio Norge og P4.
Litt tøys og spennende innledning om ting kan i seg selv være engasjerende. Det går som regel greit å le litt for å gjenskape godt humør. Man må skape forventning, drøm og frustrasjon på din måte som en løsning på å lage et radioprogram.
-Vi fikk også høre opptak fra åpningen av Lønsj på P1, som sendes klokken 11 på hverdager. Et humorprogram.
På dette foredraget lærte jeg mye om hvordan man lager et godt radioprogram. Det skal ikke så mye til, men hvis lytteren kjeder seg, så bytter han kanal eller slår av radioen. Med disse triksene blir det kanskje litt lettere å forberede seg godt på å lage et bra og underholdende radioprogram.
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug. Sindre Møllerhaug driver sitt eget firma og går med flere spennende prosjekter for tiden. Besøk gjerne hjemmesiden www.sindremollerhaug.no for full oversikt over disse prosjektene. Du kan også abonnere på nyhetsbrev for å få oppdateringer om ting når det skjer.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt