Sommerferien fører ofte til at lyttervanene forandrer seg noe, men nå kan vi se at lyttertallene er i ferd med å stabilisere seg.
Det betyr at det ikke er de helt store forandringene fra uke til uke, men det er noen interessante forskjeller fra året før.
Sammenligner vi september 2014 med september 2015 er de mest tydelige trekkene at NRK P2 og Radio Norge har mistet markedsandeler. NRK P2 lå nær 5 % i fjor, men klarer
såvidt 4 i år. Det betyr at de har mistet 20 % av sin andel. Radio Norge faller nesten like mye. Stasjonen lå ofte nær 11 % andel i fjor høst, i år har de ikke klart å komme over 10,0 % de siste fire ukene.
Hvem er så vinnerne? Det er ikke NRK P1 eller P4, som har omtrent nøyaktig like stor markedsandel som for ett år siden. P3 går også litt ned,
men ikke like tydelig som de to førstnevnte.
Lokalradio derimot har en ganske klar fremgang, selv om den er ikke helt enkel å se direkte, ettersom oppdelingen har forandret på seg og tallene er små. Men, både P5, NRJ og Bauers kanaler er større denne høsten enn de var i fjor.
For NRK`s digitale kanaler har fremgangen stoppet opp og det virker som lyttertallene her også har stabilisert seg. P1+ er omtrent like stor som P2 og har vært større i noen uker, mens mp3 ligger et like hakk bak. NRK Nyheter og NRK P13
har begge rundt 1 % markedsandel, mens NRK neppe kan være fornøyd med at Klassisk-kanalen og Sportskanalen knapt nok har en eneste lytter.
PPM-tallene, hele landet, uke 38, 2015 - Markedsandel i %
( i parentes uke 35, 2015)
RIKSKANALENE
NRK TOTALT - 64,3 - (65,0)
NRK P1 - 43,4 - (43,4)
NRK P2 - 4,1 - (3,6)
NRK P3 - 6,8 - (7,5)
P4 - 19,7 - (17,9)
Radio Norge - 9,2 - (9,6)
LOKALRADIO
P5 - 1,7 - (2,0)
NRJ+ - 2,4 - (2,7)
Radio Rock - 1,0 - (0,9)
Radio 1 - 1,2 - (1,4)
DIGITALE KANALER
NRK P1+ 4,0 - (4,2)
NRK mP3 - 3,4 - (3,3)
NRK P13 - 1,1 - (1,2)
NRK Klassisk - 0,2 - (0,3)
NRK Nyheter - 1,1 - (1,1)
NRK Sport - 0,1 - (0,4)
Kilde: TNS Gallup
Se også: NRK P1+ er den digitale vinneren - Lyttertall, uke 22, 2015
|
|