Siden radioen ble til har den holdt seg forbløffende godt med popularitet når det gjelder nyheter. Man kan skape en troverdig stemning når nyhetene blir lest opp og en reporter kan stå ute der ting skjer for å fortelle om hvordan det går akkurat nå, for eksempel når det er flom eller en annen naturkatastrofe.
Grunderfirmaer utvikler stadig nettbaserte tjenester for å streame musikk og nyheter, som konkurrerer mot godt etablerte medier i enveisformater som FM og DAB. Livenyheter var eksklusivt for radio og tv langt innpå 90-tallet. Nå er livenyheter overalt på forskjellige nettplattformer som er effektive. Sånne nettbaserte tjenester fortsetter bare å utvikles i et økende tempo.
Kanskje truer denne trenden radioen sitt nyhetsmarked, men de siste årene har de store rikskanalene (også NRK) blitt flinkere til å ha innslag i nyhetssendingene sine på radio. Nyhetsradioen er under stort press. Konsekvensen kan bli at de tradisjonelle livenyhetene sin effekt svekkes.
I en debatt på scenen sto 3 stk som jobber med å lage radionyheter. En fra NRK, en fra P4 og en fra Radio Norge. De nevnte at radioen sin fordel er troverdig, med tanke på mulighetene en programleder har til å skape en god stemning i nyhetene.
Arne Sandvik fra Radio Norge sa at de har laget nyheter på mange forskjellige måter de siste årene, i forhold til hvordan de gjorde det før.
Andree Winje Armtzen fra P4 sa at de har kutta ut 17:30-direkte som var et langt nyhetsprogram.
Chris Carlsen fra NRK sa at flommen er et eksempel på at det kan være en reporter ute i området. Lytterne får høre lyden av strøm med vann, høre en haug av rapporter i tillegg til den siste aktuelle rapporten. Han nevnte også at de har en stor fordel med radiokanalen NRK Alltid Nyheter som er en 24/7 nyhetskanal.
Alle i debatten fortalte om at redaksjonen har blitt travlere å jobbe i de siste årene. De må følge med på nyhetene jevnlig og ofte, fordi det er store muligheter for at lytterne har lest nyhetene før de kommer på radioen. Å få nyhetene ut så raskt som mulig er viktig.
De kunne også fortelle oss om at enveisformatet er utfordrende å konkurrere mot andre formater som internett har et rikt utvalg av, som for eksempel sosiale medier og nettaviser.
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug. Sindre Møllerhaug driver sitt eget firma og går med flere spennende prosjekter for tiden. Besøk gjerne hjemmesiden www.sindremollerhaug.no for full oversikt over disse prosjektene. Du kan også abonnere på nyhetsbrev for å få oppdateringer om ting når det skjer.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt