Lyttertallene som TNS Gallup lager hver uke avslører at lytterne ikke automatisk strømmer til de digitale kanalene.
Riktignok har NRK P1+ fortsatt imponerende tall og den er som kjent kun digital. Verre er det for kanaler som NRK Sport og NRK Klassisk, og vi tør si NRK P13
I uke 41 var det faktisk ingen som hørte på NRK Sport, mer konkret ble den målte markedsandelen 0,0. Det kunne vært en statistisk feil hadde det ikke vært for at kanalen
de siste ukene har ligget på 0,1 og 0,2 i markedsandel. Stort bedre er det ikke for NRK Klassisk, som i uke 41 hadde en markedsandel på utrolig lave 0,1 %. De siste ukene har lyttingen bare vært marginalt større. Noe av forklaringen kan kanskje ligge i denne saken: Klassisk-lytter forbannet på NRK og DAB+
Det er heller ikke mye engasjement for rockekanalen NRK P13, som en stund så ut til å være på opptur, men som de siste ukene har ligget under 1,0 % i markedsandel. Men, de gjør det faktisk bedre enn
NRK Nyheter, som i uke 41 bare målte en markedsandel på 0,8 %. Denne kanalen kan til og med høres på FM enkelte steder.
Av andre kanaler er det mindre forandringer, men kanskje verdt å merke seg at Radio Norge har hatt en markedsandel på godt under 10 % de aller fleste ukeme i høst. P4 og NRK P1 holder seg rimelig
stabile, mens det på lokalradio er en nedtur for P5. Verdt å merke seg at Radio Rock faktisk har større markedsandel enn NRK P13.
PPM-tallene, hele landet, uke 41, 2015 - Markedsandel i %
( i parentes uke 40, 2015)
RIKSKANALENE
NRK TOTALT - 64,4 - (65,5)
NRK P1 - 43,4 - (45,0)
NRK P2 - 3,6 - (4,3)
NRK P3 - 7,9 - (7,6)
P4 - 19,4 - (20,5)
Radio Norge - 9,2 - (8,3)
LOKALRADIO
P5 - 1,2 - (1,2)
NRJ+ - 2,8 - (2,4)
Radio Rock - 1,2 - (1,0)
Radio 1 - 1,0 - (0,9)
DIGITALE KANALER
NRK P1+ - 4,8 - (3,7)
NRK mP3 - 3,1 - (2,6)
NRK P13 - 0,9 - (0,9)
NRK Klassisk - 0,1 - (0,2)
NRK Nyheter - 0,8 - (1,1)
NRK Sport - 0,0 - (0,1)
Kilde: TNS Gallup
Se også: Lyttertall PPM, uke 38, 2015
|
|