Professor Arne Krumsvik oppfordrer alle aktører til å tenke seg om før man skrur av fm-båndet. Ifølge et foredrag han nylig har holdt og et blogg-innlegg er det lite gevinster å hente ved digitaliseringen.
" Bør P4 og Radio Norge stoppe opp og ta en realitetssjekk på om radio er kommersielt drivverdig uten FM?" Det var spørsmålet Arne Krumsvik fikk fra Elektronikkbransjen, før et foredrag han holdt på Digitalforum i forrige uke. Hans soleklare svar var JA!
- I den fragmenteringen som ofte oppstår når bransjer digitaliseres er det ofte slik at «the winner takes it all». Skulle det slå til i den nye radiobransjen, vil NRK i enda større grad vinne lytterne (markedsandelen var 66 prosent i 2014) og svenske MTG i enda større grad få flere annonsekroner en markedsandelen i lyttermarkedet skulle tilsi, mener Krumsvik
- Radiobransjen, elektronikkbransjen og myndighetene er mest opptatt av om folk vil være villige til å kjøpe nye radioapparater. De kommersielle kanalene burde kanskje være mer bekymret for om det blir mulig å tjene penger. Og myndighetene bør kanskje bekymre seg litt for at det ganske sikkert ikke blir mer mangfold på eiersiden. De tre store har allerede gjort sitt beste for å tette ledige nisjer, skriver Krumsvik i et blogginnlegg i etterkant av Digitalforum.
Han påpeker også at ny teknologi forandrer hverdagen både for lyttere og annonsører: - Lyttere som vil høre på musikk mens de gjør noe annet, finner stadig flere radiolignende tilbud fra strømmetjenster (som for eksempel Spotify)...... Annonsørene kan nå sine målgrupper effektivt og billig gjennom nye mediekanaler som Google og Facebook.
- Kontraktene med distributøren gjør ganske sikkert at bransjen opplever at de har passert point-of-no-return. Men det vil likevel være en god idé å stoppe opp og tenke grundig gjennom konsekvensene før man endelig slår av bryteren på FM-nettet i 2017, og ikke la loven om stø kurs ta overhånd, mener Krumsvik.
I dette innlegget har han ikke diskutert lokalradio-aktørene, som vil få det enda værre. Digitaliseringen av TV tok livet av lokal-tv. Det kan fort skje med lokalradio også, avslutter Krumsvik.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt