RDS er en veletablert standard for overføring tekst og data via FM-nettet. Så langt har den mest blitt brukt til å vise stasjonens navn, men mange
bruker også RDS til trafikkmeldinger og annen informasjon. Dagens RDS har begrenset plass, blant annet kan stasjonsnavnet
ikke inneholde mer enn 8 tegn.
I den nye versjonen, RDS 2, som nå er under utvikling, blir mange av begrensningene på RDS borte, ikke bare får man
plass til langt mer tekst, men systemet kan også overføre grafikk som f.eks stasjonens logo. Dermed blir det også mulig å
formidle reklame, i farger og med bilder, i fmradioens display. Også andre funksjoner gjør at man i fremtiden kan tjene penger på RDS. Dette ble presentert på en konferanse i Berlin i går.
Et av de viktigste grepene man har gjort i denne prosessen er å gjøre RDS2 bakoverkompatibelt. Det betyr at man
ikke trenger å kaste gamle radioer, de vil fungere nøyaktig som før. Ja, faktisk vil de også fungere bedre, fordi
noen av de funksjonene som ble implementert i det opprinnelige RDS-systemet ikke lenger er i bruk, slik at man kan
benytte uutnyttet kapasitet til nye tjenester. Dermed kan radiostasjonen og lytteren få tilgang til nye tjenester
uten behov for oppgradering radioapparatene. Men, for å få alle de nye funksjoene må man naturlig nok kjøpe ny radio.
Rent teknisk er dette løst ved at RDS2 vil få flere underfrekvenser. Dagens RDS, altså Radio Data Service sender data på en underfrekvens av radioens egentlige frekvens og har eksistert siden 1984.
Ved hjelp av tre nye underfrekvenser får man plass til langt mer data, mer enn 4 ganger så mye, fordi den obligatoriske informasjonen i den første subfrekvenssen ikke trenger å gjentas.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt