Hva er egentlig radio? Og er egentlig strømmetjenester en trussel eller en fordel for tradisjonell radio? Det er noe av det man sitter igjen med
med etter å ha deltatt på RAIN Summit Europe. Konferansen foregikk i London i går, med 20 % flere deltakere i år sammenlignet med i fjor. Det er deltagere fra hele Europa, også fra Norge.
RAIN Summit har vokst utfra RAIN, Radio and INternet Newsletter og er opprinnelig en amerikansk konferanse med fokus på digitalradio, i denne sammenheng betyr det nettradio
og lyd sendt over internett. Konferansen har et forfriskende fokus på hvordan man kan tjene penger på lyd over nett, men innhold er selvsagt også viktig.
Etter å ha vært med på flere av disse konferansene sitter undertegnede igjen med et inntrykk av at det nå er i ferd med å skje ting på nettradio-fronten i Europa. Strømme-tjenester som
Spotify er blitt en etablert del av "lydbransjen" og også tradisjonell radio satser stort på lyd over internett.
Spotify innledet hele konferansen med å påstå at de ikke var en trussel for tradisjonell radio, snarere tvertimot. De kunne vise til tall som viste
at et samarbeid mellom radio og Spotify førte til langt flere lyttere enn det var før samarbeidet startet. I noen land var økningen svært stor.
Et annet buzzword på denne konferansen var Programmatic advertising. Dette er svært hett i mediebransjen, og så og si alle var enige om at dette også kommer
på radio og annen lyd, som podcasting. Det var paneldeltakere som mente at i 2020 ville all reklame være Programmatic, mens andre mente at dette også kunne være en gavepakke til radio.
Podcasting var også i fokus, og har eksplodert den siste tiden, fikk vi høre. Flere av deltagerne fra annonse-siden var svært interessert i podcasting og ville gjerne få til en
annonsemodell for dette. De påpekte at en podcast har svært engasjerte lyttere som man kan målrette reklamen tydelig mot, så det var ikke nødvendig med tusenvis, eller millioner, av lyttere for å tjene penger.
Dette er bare førsteinntrykket av konferansen, vi kommer med mer fra RAIN Summut Europe i dagene som kommer, både på radionytt.no og på lytte.no
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt