Totale reklameinntekter i løpet av det siste kvartalet ble 4 251 millioner, noe som er knapt 2
millioner mer enn i tredje kvartal 2014. Det viser ferske tall fra IRM.
TV, utendørs og radio fortsetter å øke i tredje kvartal. Dette bidrar også til at markedet med nød og
neppe klarer å vise en positiv vekst.
- Etter en lang periode med negativitet i mediemarkedet kan vi nå glede oss over en liten positiv
utvikling, men det er for tidlig å si om dette er varig. Det er ikke et sterkt positivt signal, men det er
iallfall bedre enn resultatet for første halvår, sier Madeleine Thor, daglig leder på IRM.
I tredje kvartal ser vi en avtagende nedgang for dagspressen i forhold til første halvår. Det er
fremfor alt lokalavisene som ikke lenger bare viser tosifrede nedganger. Kommunevalget i høst kan
være en forklaring på dette, men det er for tidlig å si om det holder seg slik i årets siste kvartal.
Samtidig ser vi at de digitale kanalene er i vekst. Etter fire kvartaler med ensifret vekst ble veksten i
andre kvartal 2015 tosifret, og nå i tredje kvartal er det også et økt driv. I de digitale kanalene er det
framfor alt søkeordsmarkedsføring, web-TV og rubrikk som bidrar til veksten. Totalt tilføres
mediemarkedet 150 millioner kroner i økte digitale investeringer.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt