Det begynner å bli ganske mange som mener at radiolyttingen vil lide, i hvert fall på kort sikt, når de store kanalene slukker sine FM-sendere i 2017.
En som virkelig burde ha greie på slikt er forskningsleder for medier i TNS Gallup, Knut-Arne Futsæter. Under et foredrag i Digitalforum nylig sa han blant annet at han tror radiolyttingen vil falle i løpet av 2017.
Men, samtidig sa han også at han stor tro på digitaliseringen og at radiolyttingen vil ta seg opp igjen de påfølgende årene. Han pekte på innføringen av nye kanaler og nye tjenester som årsaken til dette.
Tidligere har blant annet redaktør i Kampanje, Knut-Kristian Hauger uttalt at han tror radiolyttingen vil falle som følge av FM-slukkingen. Det sa han under Radiodager i september. Hverken Futsæter eller Hauger har markert seg mot DAB, så uttalelsen må sees på nøytralt grunnlag.
Futsæter er derimot en stor optimist når det gjelder digital radio. Under sitt foredrag på Digitalforum la han fram tall som viser at en tredjedel av befolkningen streamer musikk daglig og 4 % hører på podcast. Han mener begge tallene viser at det er muligheter for radiokanalene og at særlig podcast har potensiale for vekst.
Den store utfordringen i forbindelse med FM-slukkingen er bilradio. Det var hans klare budskap under konferansen. Av alle radiolyttere hører 64 % daglig på FM-radio i bilen, litt over ett år før slukkingen skal starte.
Halvparten av de som sitter i bil, hører på radio, sa Futsæter.
På den positive siden sier 89 % av de som har bil, men ikke DAB, at radio er viktig i bilen, så det er stor sjanse for at disse vil skaffe seg radio på den ene eller andre måten. Men, bileierne har god tid. 59 % svarer at de vil vente med å skaffe seg adapter til fm-nettet slukkes. Alle disse tallene styrker jo Futsæters konklusjon om at radiolyttingen vil falle i 2017.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt