Digitalradio Norge med NRK og P4 i spissen har i disse dager satt i gang en større reklamekampanje for DAB. Denne går både på radio og TV, og får stor oppmerksomhet blant annet i NRK. I videosnutten, som er formet som en reklame, presenteres en rekke ulike kanaler som sender på DAB og deres programledere.
Det nye i kampanjen er at kanaler og programledere promoteres på tvers av kanalene. Det betyr at f.eks NRK promotorer programtilbudet til sine kommersielle konkurrenter P4-gruppen og Bauer Media. Dette reagerer Radio Metro kraftig på:
- Dette er konkurransevridning på det groveste, og som representant for 21st Venture som opererer i det samme kommersielle markedet som MTG og Bauer Media, reagerer jeg svært kraftig på den urettferdigheten vi her opplever. Det skriver markedssjef Hilde Apneseth i et brev til NRK
- Verdien av den reklametiden som NRK nå gir til MTG og Bauer Media er uten tvil verdt flere millioner kroner. Er annonseringen for MTGs og Bauer Medias radiokanaler en del av NRKs samfunnsoppdrag?
- At NRK bruker egne kanaler for det de er verdt for å promotere egne interesser er så sin sak. Noe helt annet er det når NRK i disse dager sender en film som ikke bare promoterer NRKs DAB-kanaler, men i tillegg promoterer Modern Times Group og Bauer Medias helkommersielle interesser, fortsetter hun.
Hun peker også på at Reklamefilmen som sendes på NRK bare presenterer et begrenset utvalg av kanaler: - 21st Ventures tre radiokanaler Radio Metro, The Beat og Radio Rox er også på DAB. Kanalene har tilsammen 250 000 lyttere i uken, og vi er således den 3. største aktøren i det kommersielle radiomarkedet i Norge. Likevel velger NRK å ekskludere våre tre radiologoer og programledere fra den romantiserte filmen om utvalget av DAB-kanaler som blir presentert for NRKs TV-seere i disse dager, skriver Apneseth.
Hun stiller konkret spørsmål om NRK i det hele tatt har lov til å annonsere for kommersielle aktører utover sponsorplakater i forkant av utvalgte sendinger. Hun krever også svar på om MTG og Bauer Media har betalt for den meget verdifulle reklametiden de får på NRK TV.
Denne artikkelen ble først publisert på LOKALRADIO.NO
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt