FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  DIGITALRADIO:
- DAB-reklame er konkurransevridende
Reagerer på at NRK gir gratisreklame til kommersielle konkurrenter

Mer om DAB


RADIONYTT.NO - 18.11.15 - KYRRE DAHL


Digitalradio Norge med NRK og P4 i spissen har i disse dager satt i gang en større reklamekampanje for DAB. Denne går både på radio og TV, og får stor oppmerksomhet blant annet i NRK. I videosnutten, som er formet som en reklame, presenteres en rekke ulike kanaler som sender på DAB og deres programledere.

Det nye i kampanjen er at kanaler og programledere promoteres på tvers av kanalene. Det betyr at f.eks NRK promotorer programtilbudet til sine kommersielle konkurrenter P4-gruppen og Bauer Media. Dette reagerer Radio Metro kraftig på:

- Dette er konkurransevridning på det groveste, og som representant for 21st Venture som opererer i det samme kommersielle markedet som MTG og Bauer Media, reagerer jeg svært kraftig på den urettferdigheten vi her opplever. Det skriver markedssjef Hilde Apneseth i et brev til NRK

- Verdien av den reklametiden som NRK nå gir til MTG og Bauer Media er uten tvil verdt flere millioner kroner. Er annonseringen for MTGs og Bauer Medias radiokanaler en del av NRKs samfunnsoppdrag?

- At NRK bruker egne kanaler for det de er verdt for å promotere egne interesser er så sin sak. Noe helt annet er det når NRK i disse dager sender en film som ikke bare promoterer NRKs DAB-kanaler, men i tillegg promoterer Modern Times Group og Bauer Medias helkommersielle interesser, fortsetter hun.

Hun peker også på at Reklamefilmen som sendes på NRK bare presenterer et begrenset utvalg av kanaler: - 21st Ventures tre radiokanaler Radio Metro, The Beat og Radio Rox er også på DAB. Kanalene har tilsammen 250 000 lyttere i uken, og vi er således den 3. største aktøren i det kommersielle radiomarkedet i Norge. Likevel velger NRK å ekskludere våre tre radiologoer og programledere fra den romantiserte filmen om utvalget av DAB-kanaler som blir presentert for NRKs TV-seere i disse dager, skriver Apneseth.

Hun stiller konkret spørsmål om NRK i det hele tatt har lov til å annonsere for kommersielle aktører utover sponsorplakater i forkant av utvalgte sendinger. Hun krever også svar på om MTG og Bauer Media har betalt for den meget verdifulle reklametiden de får på NRK TV.

Denne artikkelen ble først publisert på LOKALRADIO.NO

Anbefalt lesning: Radiolyttingen vil gå ned i 2017

Kommenter gjerne denne saken på vår: Facebook-side

Kilde: Pressemelding Foto: Radio.no
  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO