Det blir stadig flere digitale kanaler å holde styr på, på lyttertallene som TNS Gallup lager. Etter at NRK i fjor høst begynte å offentliggjøre tall for sine
digitale kanaler gjør nå P4 og Radio Norge det samme. Det er ikke dermed sagt at flere hører på digitale kanaler, selv om det også kan være tilfelle.
P4 Andre er en gruppe radiokanaler som består av P4-gruppens radiokanaler, med unntak av hovedkanalen P4 Radio Hele Norge. Lyttertallsgruppen P4 Andre hadde i sine første uker
veldig høye markedsandeler, men etter å ha sjekket med TNS Gallup viser det seg at denne gruppen også inneholder tall som inngår i gruppen NRJ+. Man endte derfor opp med totale markedsandeler på godt over 100 %.
I uke 52 hadde for eksempel NRJ+ en markedsandel på 7,9 og P4 Andre 6,8, i uke 53 er dette tilbake til noe mer moderate 4,3 for NRJ+ og 3,0 for P4 Andre. Det er likevel bra tall for
NRJ+, noe som kan skyldes julesatsingen på Klem Fm.
Radio Norge Soft har også satset sterkt på julemusikk, noe som kan ha lønt seg. Kanalen hadde i uke 52 en markedsandel på 1,7 %, ned til 1,4 % i uke 53.
Radio 1 er nå lagt ned og Radio Rock er borte fra FM-båndet. Sistnevnte gikk faktisk opp i sin første halve uke som digtal kanal, men tallene er små og det er for tidlig å konkludere om det har vært en suksess.
Litt interessant er det å se tallene for NRK SPort, som ved siste korsvei hadde 0,0 % andel. I uke 53 gjorde kanalen et hopp til 0,9 % markedsandel, kan det ha noe med hoppuka å gjøre?
PPM-tallene, hele landet, uke 53, 2015 - Markedsandel i %
( i parentes uke 41, 2015)
RIKSKANALENE
NRK TOTALT - 65,0 - (64,4)
NRK P1 - 45,2 - (43,4)
NRK P2 - 3,1 - (3,6)
NRK P3 - 6,9 - (7,9)
P4 - 18,9 - (19,4)
Radio Norge - 8,5 - (9,2)
LOKALRADIO
P5 - 0,3 - (1,2)
NRJ+ - 4,2 - (2,8)
Radio Rock - 0,7 - (1,2)
Radio 1 - 0,4 - (1,0)
DIGITALE KANALER
NRK P1+ - 4,6 - (4,8)
NRK mP3 - 2,2 - (3,1)
NRK P13 - 1,3 - (0,9)
NRK Klassisk - 0,4 - (0,1)
NRK Nyheter - 0,3 - (0,8)
NRK Sport - 0,9 - (0,0)
P4 Andre - 3,0 (-)
Radio Norge Soft - 1,4 (-)
Kilde: TNS Gallup
Se også: Lyttertall PPM, uke 41, 2015
|
|