Det er under ett år igjen til den planlagte slukkingen av fm-senderne til rikskanalene, likevel har bare 53 % av befolkningen
skaffet seg en DAB-radio hjemme. Det viser digitalradioundersøkelsen for fjerde kvartal 2015, som nylig er offentliggjort. Det er en økning på 6 prosentpoeng fra 4. kvartal 2014.
I bilen er det enda verre, fortsatt har bare en av fire DAB i bilen, til tross for en formidabel økning av salget av relevante dabradioer og adaptere det siste året.
I 2014 var det bare 17 % som hadde DAB-radio i bilen, nå er det 26 %, ifølge digitalradioundersøkelsen.
Til sammenligning har 80 % av bilene FM-radio, ned 3 prosentpoeng i løpet av 2015. Ironisk nok har antallet mennesker med FM-radio hjemme økt
det siste året, fra 78 til 79 % av befolkningen. Antallet som har skaffet seg en lommeradio med DAB er så lite at det ikke er mulig å se på undersøkelsen, mens 12 % av befolkningen har en lommeradio med FM.
Når det gjelder streaming og digital-TV er situasjonen mye lysere for digitalradio. 84 % har tilgang til en PC eller MAC med muligheter for streaming av radio, opp 7 prosentpoeng
siden 2014. 81 % av befolkningen har en eller annen form for digital-TV-mottaker, som ogå har radio. Det er også mange som har nettbrett eller mulighet til å høre på radio via internett, mens det er blitt langt færre mobiltelefoner med fm-radio.
Totalt sett er det 6 av 10 som nå har DAB-radio, hjemme eller i bilen. 40 % av befolkningen har altså ingen DAB-mulighet ett år før FM-radioen slukkes. Det er cirka 7,4 millioner apparater med FM, mens det er 2,7 millioner DAB-radioer.
Når det gjelder lytting er det enda mer tydelig at bilen blir det store problemet for radiobransjen. Bare 16 % bruker DAB-radio i bilen, mens 60 % benytter seg av FM-radioen. Ironisk nok er det flere som nå bruker Fm-radioen i bilen, men
det er også en økning i antallet som bruker DAB-radio i bilen. For vanlige mottakere er det litt bedre for digitalradio. 45 % bruker FM-radioen til å lytte hjemme, mens 34 % sier de bruker DAB-radioen.
Likevel er lyttingen via digitalt radioutstyr nå større enn via FM. 57 % av lyttingen foregikk i fjerde kvartal 2015 på digitale plattformer, det inkluderer streaming, digitalTV, nettbrett, mobil og selvsagt DAB / DAB+. Det er nøyaktig like stor andel som
i første kvartal 2015 og i de to mellomgående kvartalene gikk digitalradiolyttingen faktisk ned.
Digitalradioundersøkelsen er laget av TNS Gallup. Antall telefonintervjuer: 926 De siste kvartalene er slått sammen for å få store nok baser.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt