Det kan se ut som Bauer Media har hatt relativ god suksess med sitt nye konsept Kiss. Denne kanalen erstattet Radio 1 i det digitale nettet, samtidig som
Fm-senderne til Radio 1 ble slått av. Etter det har lyttertallene bare gått oppover. Fra uke 3 og fram til uke 8 er det en klar oppadgående trend for Kiss, med en markedsandel på 1,0 %, ifølge TNS Gallup.
Det er mer enn Radio 1 hadde i sin siste uke, men en del lavere enn Radio 1 hadde på samme tid i fjor.
Samtidig kan det se ut som Radio 1s bortgang på FM-nettet styker P5. Sistnevnte har gode dager, særlig sammenlignet med lyttertallene før nyttår. Tallene er dog for små til å kunne si noe definitivt.
Radio Rock, som også har gått bort fra FM, har mistet 20 - 30 % av sine lyttere sammenlignet med samme tid i fjor, men har likevel en markedsandel på 0,7 %.
For rikskanalene er det i grunnen små endringer, markedsandelene for NRKP1, Radio Norge og P4 holder seg sånn nogenlunde på samme nivå som på samme tid i fjor. Man kan dog se en liten tilbakegang for NRK P1.
Den blir oppveid av gode andeler for NRK P1+, som holder koken.
Den observante leser vil legge merke til noen store forandringer i tallene for NRJ+ og P4 Andre. Dette har trolig sammenheng med forandringer i hvilke radioer disse gruppene tilhører.
PPM-tallene, hele landet, uke 53, 2015 - Markedsandel i %
( i parentes uke 53, 2015)
RIKSKANALENE
NRK TOTALT - 66,0 - (65,0)
NRK P1 - 44,7 - (45,2)
NRK P2 - 3,9 - (3,1)
NRK P3 - 7, 1 - (6,9)
P4 - 17, 6 - (18,9)
Radio Norge - 9,1 - (8,5)
LOKALRADIO
P5 - 1,7 - (0,3)
NRJ+ - 2,1 - (4,2)
DIGITALE KANALER
NRK P1+ - 4,3 - (4,6)
NRK mP3 - 3, 0 - (2,2)
NRK P13 - 0,8 - (1,3)
NRK Klassisk - 0,4 - (0,4)
NRK Nyheter - 1,2 - (0,3)
NRK Sport - 0,7 - (0,9)
P4 Andre - 0,4 - (3,0)
Radio Norge Soft - 0,4 - (1,4)
Radio Rock - 0,7 - (0,7)
Kiss (Radio 1) - 1,0 - (0,4*)
Kilde: TNS Gallup * stasjonen har skiftet navn og sender bare digitalt
Se også: Lyttertall PPM, uke 53, 2015
|
|