Lyttingen går kraftig ned i påsken. Det viser tall fra TNS Gallup for påsken 2016. Tallene fra PPM-tallene i uke 12
avviser påstandene fra Digitalradio Norge, som har sendt ut en mye referert pressemelding om at lyttingen går opp i påsken.
Lyttingen i påsken faller med rundt 10 % sammenlignet med en normal uke, viser ferske tall fra TNS Gallup. I uke 12 var det 2,8 millioner
nordmenn som hørte på radio, mot 3,1 millioner uka før. Dette tallet har ligget på 3,0 og 3,1 millioner de siste sju ukene før det også, og må anses som et normalnivå på PPM-målingen.
Men, det er ingen tvil om at lyttervanene endres i påskeuka, noe som særlig gavner NRK. Markedsandelen for NRK P1 økte betydelig i uke 12, sammenlignet med foregående uker. Det er
altså færre som lytter, men de som lytter velger i større grad NRK.
Det er særlig Radio Norge som rammes av påskenedgang, men P4 og lokalradio har heller ingen stor grunn til å juble over de mange
helligdagene i påsken. Da er det litt mer interessant å legge merke til at at flere av de digitale kanalene til NRK også gjør det ganske bra i påsken, målt i markedsandel.
PPM-tallene, hele landet, uke 12, 2015 - Markedsandel i %
( i parentes uke 8, 2015)
RIKSKANALENE
NRK TOTALT - 69,2 - (66,0)
NRK P1 - 48,2 - (44,7)
NRK P2 - 3,9 - (3,9)
NRK P3 - 6,5 - (7,1)
P4 - 17, 1 - (17,6)
Radio Norge - 7,5 - (9,1)
LOKALRADIO
P5 - 1,2 - (1,7)
NRJ+ - 1,4 - (2,1)
DIGITALE KANALER
NRK P1+ - 4,8 - (4,3)
NRK mP3 - 3,4 - (3,0)
NRK P13 - 1,2 - (0,8)
NRK Klassisk - 0,3 - (0,4)
NRK Nyheter - 0.7 - (1,2)
NRK Sport - 0,2 - (0,7)
P4 Andre - 0,1 - (0,4)
Radio Norge Soft - 0,8 - (0,8)
Radio Rock - 0,5 - (0,7)
Kiss - 0,7 - (1,0)
Kilde: TNS Gallup
Se også: Lyttertall PPM, uke 08, 2016
|
|