På fredag 13.05 reiste jeg tidlig med buss fra Haugesund for å dekke Nordiske Mediedager i Bergen. Bussen kjørte fra Haugesund klokken 6 på morgenen, men jeg måtte så tidlig opp for de første foredragene startet klokken 9. Grieghallen, der Nordiske Mediedager ble arrangert, er heldigvis i kort avstand fra bussterminalen.
James Lemont fra Financial Times var foredragsholder. Han snakket om at internett åpner nye muligheter for å nå ut til folk på internett. Sosiale medier er årsaken til at hastigheten på utviklingen av vaner og distribusjon øker fra et år til et annet. Vi har grunn til å måtte følge med i timen framover.
Dette forandrer også jobbene, måten vi jobber på. Internett har tydeligvis kommet for å bli. Kanskje tid for å spørre oss selv om vi klarer å takle dette? Hva gjør vi på jobb som data eller robot ikke kan gjøre?
Vi kan ta radio som et eksempel. Programmene lages som opptak og kan sendes flere ganger automatisk i rekkefølge. Musikk, nyheter og programleding. Er det noe en programleder kan fylle opp en hel vanlig dag med, som datamaskinen ikke kan?
Utviklingen er spennende og utfordrende. Om vi er klare for å bli utfordret er et godt spørsmål. For er vi det eller ikke?
Foto: Sindre Møllerhaug/radionytt.no
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug. Sindre Møllerhaug driver sitt eget firma og går med flere spennende prosjekter for tiden. Besøk gjerne hjemmesiden www.sindremollerhaug.no for full oversikt over disse prosjektene. Du kan også abonnere på nyhetsbrev for å få oppdateringer om ting når det skjer.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt