Aldri har det vært vanskeligere å spå framtiden. De som spår framtiden feil, framstilles som idioter. En risikosport med andre ord! Foredragsholderen Espen Egil Hansen har vært sjefredaktør i Aftenposten siden 2. desember 2013 og sa "men noen må gjøre det".
Han siterte til noe interessant, om forskjellen på å bomme på trendene sånn det var før og sånn det har blitt nå. Jeg vil tro at årsaken er tempoet på internett som sosiale medier skaper.
-Før: 10 år feil = idiot. Nå: 10 dager feil = idiot.
-Før: rubrikk-nett. Nå: sosiale medier.
-Innhold: Før var det pakker. Nå er det biter.
-Fra analogt til digitalt.
Han sa at vi må jobbe med at innholdet passer inn på ulike enheter. Det er ingen kontroll på hvor ting havner. Største problemet er å nå ut med relevant innhold. Forventningen er papiravis, men det er ikke godt nok. Det er bare at vi må være klar med nyhetene. Teknologi er vår viktigste reise.
-Vi fikk se bilde av en statistikk over reduksjon i annonseinntekter. Jeg falt plutselig i tankene om hva avisene må gjøre for å få annonseinntektene opp igjen, eller finne andre langsiktige måter å øke inntektene på. Statistikken så tankevekkende ut.
Teknologi kommer til å være noe vi ikke tenker så mye på. Framtiden er å måtte samarbeide med andre regionaviser. Utfordringen er at vi er vane med å være tilstede der det skjer, og dele det.
-Dette var spådommen om framtiden, fremført av foredragsholder Espen Egil Hansen.
Foto: Sindre Møllerhaug/radionytt.no
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug. Han driver sitt eget firma og går med flere spennende prosjekter for tiden. Besøk gjerne hjemmesiden www.sindremollerhaug.no for full oversikt over disse prosjektene. Du kan også abonnere på nyhetsbrev for å få oppdateringer om ting når det skjer.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt