Det er en kanal som peker seg ut som den store vinneren på lyttertallene i sommer og det er NRK P1+.
I uke 31 hadde den digitale kanalen en markedsandel på hele 6,1 % mot 3,6 % i uke 21 på PPM-undersøkelsen som lages av TNS Gallup.
Oppgangen for NRK P1+ har vært solid i sommer, der alle uker har vært bedre enn uke 21 og de fleste over 5 % markedandel. Den beste uka
for kanalen med en eldre målgruppe var i uke 30, da den oppnådde 6,7 % markedsandel. Det betyr at P1+ nå er større enn P2 og nesten like stor som P3 og Radio Norge.
Flere andre av NRK`s digitale kanaler gjør det også bra i sommer. Både NRK mp3 og NRK P13 går litt oppover i markedsandel, i tillegg til
NRK Sport, men denne kanalens oppgang har en sammenheng med fotball-EM og nå OL.
Det kan virke som om det er flere av lytterne til NRK P1 som har gått over til P1+,
ettersom Norges største kanal har en liten tilbakegang. Radio Norge ser ut til å gjort det ganske bra i sommer, mens P4 har gått både opp og ned.
PPM-tallene, hele landet, uke 31, 2016 - Markedsandel i %
( i parentes uke 30, 2016)
RIKSKANALENE
NRK TOTALT - 68,0 - (67,8)
NRK P1 - 44,6 - (47,3)
NRK P2 - 4,5 - (4,7)
NRK P3 - 7,5 - (7,7)
P4 - 17,2 - (18,5)
Radio Norge - 8,2 - (7,2)
LOKALRADIO
P5 - 1,5 - (1,6)
NRJ+ - 2,0 - (1,6)
DIGITALE KANALER
NRK P1+ - 6,1 - (3,6)
NRK mP3 - 2,7 - (2,2)
NRK P13 - 1,0 - (0,7)
NRK Klassisk - 0,2 - (0,2)
NRK Nyheter - 0,7 - (1,0)
NRK Sport - 0,8 - (0,3)
P4 Andre - 0,1 - (0,1)
Radio Norge Soft - 0,2 - (0,1)
Radio Rock - 0,9 - (1,0)
Kiss - 0,6 - (0,9)
Kilde: TNS Gallup
Se også: Lyttertall uke 21, 2016
Se også: Lyttertall uke 17, 2016
Se også: Lyttertall i påsken 2016
|
|