Lokalradioene får lov å fortsette på FM i minst 5 år til. Om folk hører på FM blir vanskelig å si, men det kan være at ingen hører på DAB til den tid. På fjellet og langs sjøen der folk har hytter i grissgrendte strøk er ikke DAB et alternativ. Der fungerer bare FM. Internett er lettere enn å lete etter DAB-signaler for å si det sånt, sier Thor Magnar Thorsen.
Jeg tenker ikke på mobildata. Stort sett alle hytter får internett i veggen. Hos oss i Radio 102 er det ikke på DAB vi øker, men på nettradio. Dobling i lytting siden i fjor. Fortsatt lytter folk på oss jevnt på FM og DAB. For oss som ikke har midler til å bygge eget DAB-nett, så gjelder det om å leie der det er rimeligst. Jeg bor selv i Sveio, ca 13 minutter lang kjøretur fra Mediehuset Haugesunds avis der våre lokaler er og DAB-sekningen på den strekningen er stykkvis, så i bilen er det FM som gjelder.
Det som skjer er at mobilabonnementene blir billigere og mobilnettene blir bedre. Mobilregningene tror jeg ikke blir noe problem for folk etterhvert for å streame nettradio. Mange biler har internett. Jeg tror ingen ungdommer kjører seg en dings ekstra for å høre på radio. Ungdommer gjorde det på 90-tallet, men lytting framover på radio er definitivt på internett.
HiFi-klubben selger hjemmeelektronikk og der har jeg kjøpt Sonos-anlegg som har trådløse høyttalere som fungerer i ulike rom. Anlegget styres via en app. Denne løsningen fungerer til nettradio. Det fine er at gjester kan også få tilgang med appen og være Dj i alle rom. Løsningen er enkel, framfor et anlegg for radio, et anlegg for Spotify osv. En app go et anlegg. Lyden kan komme fra tv og andre ting. Billigste Sonos koster 1500 kroner, så det er en prioritering, men jeg er overbevist om at trådløst anlegg blir valgt framfor DAB-radio.
Det som kommer er strømmetjenester, men det som er viktig for oss er at vi er der folk er. Nettradioen er redistrert hos Sonos og TuneIn. Vårt fokus er å lage god radio med underholdning, der vi har 10 ansatte. Med internett er det lettere for oss å ta kontakt med folk og det er lettere for folk å kontakte oss.
Jeg tror det tradisjonelt sett blir lettere for lokale å selge reklame. Målrettingen er også god hos oss, som på for eksempel Facebook, for vi vet om hvilke folk som hører på oss. Radioreklame kan ikke folk hoppe over. Vi har kunder som tester oss og kjører kun reklame hos oss i noen timer og når folk den tiden kommer innom butikken, så er det et bevis på at reklamen virker. Eksempelvis kan du få en dag i avisen, men for samme pengene får du ei hel uke på radioen hele dagen. Radio er salgsutløsende.
I motsetning til tv som koster for tilgang, så er radio gratis og det skal fortsatt være gratis. Veksten jeg har sett hos oss de siste årene er nettradio. Ikke på DAB.
Ei rekke bilprodusenter har valgt bort DAB som standard og heller valgt DAB som ekstrautstyr. Da må du prioritere fete felger eller DAB og da tror jeg folk velger fete felger. Integrert Ice-nett eller mobilnett er installert i mange av de nye bilene.
Mange sliter med innendørsdekning til DAB, men folk bygger ikke nye hus for å få bedre radiodekning. Da finner de seg heller en annen måte å høre radio på, for de er mer opptatt av lettvindte løsninger. Jeg er sikker på at folk ikke kjøper DAB for å høre på radio, men heller noe annet å høre på hvis FM slukkes som i dag er den viktigste distribusjonskanalen for radio. Jeg gleder meg til den morgenen folk står opp og ikke får inn NRK, jeg ønsker dem lykke til med FM slukking, hvis de har så klokketro på dette, men jeg tror ikke det er så lurt.
Hadde vi valgt å bli ei spilleliste, så er det ikke så interessant for folk. Vi har livets rett fordi vi tør å være lokale, ellers forsvinner vitsen med å være lokalradio, som mange andre lokalradioer har valgt å bli. Folk lever andre liv enn før. Butikkene hadde før åpent fra klokken 7 til 18. Nå har de åpent hele kvelden, fordi folk lever andre liv og er mye ute. Vi prøver å tilpasse oss endringene og sender blant annet live på lørdagene. Alle inntektene våre kommer av radioreklame og vi kan ikke bruke penger vi ikke har. Folk jobber skift og mange i vårt distrikt jobber i nordsjøen.
Vi merker på reklamesaget når næringslivet går bra eller dårlig, men da gjeldet det om å snu seg fra bransjer som sliter og se på bransjer som det går bedre med, der det er bedrifter som vi kan avtale møter med og få som kunder. Vi selger reklame til 300 bedrifter i året. Er begge deler om vi ringer, men mange ringer oss og vil kjøre en kampanje på radioen. Som regel er de som prøver oss fornøyde.
Foto: Sindre Møllerhaug/radionytt.no
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug. Han driver sitt eget firma og går med spennende prosjekter for tiden. Besøk gjerne hjemmesiden www.sindremollerhaug.no for oversikt over disse prosjektene.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt