Færre nordmenn kjøpte seg en DAB-radio i første halvår i år, sammenlignet med samme periode i fjor.
Det viser tall fra Elektronikkbransjen. I en forbrukerundersøkelse svarer 19 % at de har kjøpt DAB-radio de første seks månedene i år, mot 21 % i første halvår 2015.
Andelen som kjøper DAB-radio er synkende. Toppåret var 2014 da 24 % av alle nordmenn gikk til anskaffelse av en digital radio. Tallene for første halvår
2016 viser at DAB er mest populært hos de over 50 år og hos menn. Bare drøyt 10 % av de under 30 år har kjøpt seg en DAB-radio.
Tallene ble lagt fram av Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen under IFA-messen i Berlin 02.09.16. Foto: Kyrre Dahl, radionytt.no
Det er ingen dramatikk i at færre kjøper DAB-radio, mener Elektronikkbransjen. - Vi vet jo at salget av DAB-radioer har vært veldig bra i det siste, sier
kommunikasjonsjef Marte Ottemo. - Jeg tror vi kommer til å se store kampanjer både fra aktørene og fra bransjen (elektronikkbransjen red.anm) når det nærmer seg julesalget, så jeg tror nok
det tallet kommer til å øke ganske betraktelig utover høsten, sier Ottemo til radionytt.no
Hun tror også at det kan regionvis bli stort salg av DAB-radioer neste år, i forbindelse med at rikskanalene kommer til å slukke sine FM-sendere regionvis.
Øyvind Vassaasen fra NRK var også på møtet der tallene ble lagt fram og han mente at det ville være mulig for
elektronikkbransjen å selge opp mot 3 millioner DAB-radioer i forbindelse med FM-slukkingen, da inkludert bilradioer.
HØR HELE INTERVJUET MED MARTE OTTEMO I PLAYEREN NEDENFOR:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt