NextRadio er nå Storbritannias største radiokonferanse, fortalte arrangørene James Cridland og Matt Deagan da de innledet konferansen i går, foran hundrevis av
britiske radiofolk i London. Dette er en annerledes konferanse der alle speakers får kun 9 eller 18 minutter til å presentere sine idèer for radio.
Det viktigste inntrykket redaktøren sitter igjen med etter denne konferansen er at alt nå dreier seg om Big Data, altså den haugen med informasjon man sitter med om lytterne og
deres vaner. Flere speakers påpekte at radio allerede sitter med en mengde data, men at mange ikke er flinke til å bruke dem.
Big Data er ofte noe man forbinder med store nettbaserte selskaper som Facebook og Google, som samler opp informasjon om brukernes nettvaner, hva de klikker på og hvor lenge de ser på forskjellige ting og så videre.
Dette er gull verdt for annonsørene, som forventer det samme hos radiokanalene. Hvordan man kan bruke alle dataene var tema for flere av speakerne, blant annet kan man finne ut av hva lytterne gjør når de hører på radio, og hvem andre de kommuniserer med samtidig.
Big Data er faktisk en stor fordel for de som lager radioreklame. Sam Crowter i amillionads påpekte at radioreklamen kan personaliseres.
Noen må jo lese inn alle de forskjellige versjonene av reklamene, som altså kan tilpasses hvem man snakker til. Her kan du bli mye jobb for reklamestemmer i fremtiden.
Det var ikke bare Big Data det ble snakket om på NextRadio. Talkshowvert Graham Mack snakket om hvordan man kan få bedre telefonkontakt med lytterne. Stadig flere stasjoner sliter med å få
lyttere på lufta. Noe av årsaken er den utstrakte bruken av tekstmeldinger i diverse former. Mack påpekte at det er underlig at stasjonene bruker så mye tid på å lese opp tekstmeldinger og at han heller
ringer dem opp og snakker med dem on air. Han har selv ikke noe problem å få lyttere på lufta.
Beslektet emne kom analysebyrået currienorden innpå. De har utviklet verktøy for å se hva lytterne mener om innslag i real time og kan måle hva de reagerer på mens innslaget går på lufta. Det var
helt tydelig i deres presentasjon at noe lyttere reagerte svært negativt på var innringere med dårlig telefonlyd. Det kunne faktisk få dem til å slå av radioen!
Det er sagt før, men kan i grunnen aldri sies for ofte. Talent coach Craig Bruce fra Australia påpekte at det er viktig å finne ut av hva som gjør
ditt show unikt på radioen. Hva er du og ditt show bedre på en alle andre og benytte seg av det for å skape en radiosuksess.
Youtube er blitt svært viktig for den oppvoksende generasjonen. Rundt 50 % av alle unge legger ut ting på youtube og bruker selvsagt mye tid på å se ting der. Josh Divney fortalte om sine
erfaringer med å få youtubere inn i radioen og at det kan være en god idè for å tiltrekke seg de yngre lytterne.
Podcast er større i utlandet enn det det er i Norge, i USA er det 100 millioner mennesker som hører på podcast i måneden. Claire Powell fortalte at her var det et stort potensiale for å tjene penger, men
at det fortsatt er et stykke igjen for å finne riktig annonseringsmåter. Andre påpekte at podcasting teknisk sett ikke lenger er podcast, men audio-on-demand.
Språket man bruker på radioen er selvsagt svært viktig. Likevel påpekte språkekspert David Lloyd at mange radiofolk er
mer opptatt av å skrive korrekt når de legger ut en tweet enn hva som faktisk kommer ut av munnen når de er på radioen. Kanskje noe å tenke på?
Andrew Bailey fra Sky News mener gjenbruk er undervurdert. Han anbefalte sterkt radiostasjonene å sende godt innhold om igjen. Et godt intervju bør repeteres slik at flere kan høre det, mente han.
Vi fikk også møte en representant fra chew.tv, en nettside som kan være nyttig for radio. Den spesialiserer seg nemlig på webkameraer fra studioer. Har din
radio webcam i studio så kan du altså bruke websiden til å få flere lyttere.
Det kommer mer fra Next Radio utover i de nærmeste ukene her på radionytt.no
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt