Radio Norge og Bauer Media må være bekymret over høstens lyttertall. Radio Norge har en klar tilbakegang på PPM-tallene fra Kantar TNS,
både sammenlignet med sommeren i år og høsten i fjor. De andre kanalene hjelper heller ikke stort på helheten.
Radio Norge hadde i uke 39 en markedsandel på 7,3 %, mot 8,2 % i uke 31 (sommeren) og 8,6 i uke 39, 2015. Trenden blir bekreftet av at
Radio Norge har ligget på 7-tallet 4 av de fem siste ukene, mens kanalen i fjor på samme tid hadde over 9 i markedsandel i 3 av 5 sammenlignbare uker. Faktisk bikket kanalen såvidt over 10 % i fjor høst.
Man skulle kanskje håpe at lanseringen av flere kanaler ville hjelpe, men det ser ikke sånn ut for Bauer Media. Radio Rock har også lavere markedsandel, mens Kiss er langt fra toppnivået til sin
forgjenger Radio 1. På den annen side har Radio Norge Soft økt en god del i høst.
Konkurrenten P4 har heller ingen grunn til å finne fram champagnen. Riktignok har markedsandelen gått opp fra uke 31 til 39, så sånn sett en ok høst for P4. Men i fjor på denne tiden hadde
P4 markedsandeler gjennom flere uker på over 20%, nå ligger kanalen relativt stødig på 17-tallet og i noen uker enda lavere. En mulig feilkilde i denne rapporten er gruppen P4 Andre som kommer opp med 0,0 %.
Så da må vel NRK være den store vinneren? Helhetsmessig er svaret klart ja, sammenlignet med høsten i fjor. Men, det er ikke NRK P1 som er den som kaprer markedsandeler, 43,1 % andel i uke 39 i
fjor mot 44,1 % i uke 39 i år er ingen voldsom økning, og må vel heller klassifiseres som stabilt.
NRK P1+ derimot økt fra 4,3 % andel til 6,0, altså nesten 50 % flere lyttere på ett år. Fortsetter denne trenden er det ikke lenger før P1+ er større enn Radio Norge.
Da skulle man kanskje slå fast at digitalisering er en suksess? Vel, de andre digitale kanalene til NRK har ingen større økning og noen går tilbake, men de analoge kanalene P2 og P3 går fram.
PPM-tallene, hele landet, uke 39, 2016 - Markedsandel i %
( i parentes uke 31, 2016)
RIKSKANALENE
NRK TOTALT - 68,6 - (68,0)
NRK P1 - 44,1 - (44,6)
NRK P2 - 5,2 - (4,5)
NRK P3 - 7,9 (7,5)
P4 - 17,6 (17,2)
Radio Norge - 7,3 - (8,2)
LOKALRADIO
P5 - 1,5 - (1,5)
NRJ+ - 1, 5 - (2,0)
DIGITALE KANALER
NRK P1+ - 6,0 - (6,1)
NRK mP3 - 2,8 - (2,7)
NRK P13 - 1,0 - (1,0)
NRK Klassisk - 0,2 - (0,2)
NRK Nyheter - 0,9 - (0,7)
NRK Sport - 0,4 - (0,8)
P4 Andre - 0,0 - (0,1)
Radio Norge Soft 0,5 - (0,2)
Radio Rock - 0,7 - (0,9)
Kiss - 0,8 - (0,6)
Kilde: Kantar TNS, tidligere TNS Gallup
Se også: Lyttertall uke 31, 2016
Se også: Lyttertall uke 21, 2016
Se også: Lyttertall uke 17, 2016
|
|