Å ikke streame blir sett på som gammeldags. Mesteparten av lyttingen til musikk er streaming. Ukentlig er Spotify ledende sammenlignet med blant annet iTunes og Soundcloud.
Fordelen med streaming er at de vet mer om publikum enn noen andre, med statistikker over hvor mye hver enkelt sang blir hørt fra en måned til en annen. Gjennomsnittlig bruk av Spotify daglig er 2 timer.
Musikken brukes når folk gjør mye forskjellig. En stor fordel er ferdige spillelister, tilpasset hvilken situasjon en er i (for eksempel "workout" eller "at work), og sjangere. Livsstilen driver et behov for lyd. Data samler inn så mye informasjon at Spotify kan tilpasse spillelister live for hver enkelt bruker individuelt.
Musikksjef Mats Borch Bugge, musikksjef i P3 og mP3 snakket om at på radio blir det annerledes. Der er tilstedeværelsen en stor fordel med programledere. 82 % av trafikken på YouTube er musikk, men de fleste hører der på musikk som de kjenner fra før. Vi fikk se eksempler på film av live-show som P3 har hatt og det så kult ut!
Det hjelper at radiokanalene er synlige i sosiale medier og har spillelister på Spotify. Fellesskapet betyr en del, globalt, regionalt og personlig. Det handler om lytteren og blir noe helt annet enn streaming.
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug. Han driver sitt eget firma og går med spennende prosjekter for tiden. Besøk gjerne hjemmesiden www.sindremollerhaug.no for oversikt over disse prosjektene.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt