Dette var sesjonen jeg likte best på Radiodager 2016. Ulike typer personligheter i en redaksjon ble delt inn i grupper. Salen var full. Det var veldig underholdende og morsomt. Jeg kjente igjen situasjoner på jobber jeg har hatt før, at andre jeg jobbet med har vært i disse gruppene. Presentasjonen gjorde det enkelt å følge med på teksten som kom fram etterhvert.
-Misfornøyde folk: Er vanskelige, men liker å bli verdsatt. Barnslige og egoistiske blir mislikt, men er bare der uten å kunne faget sitt. Jobben er alt og 7 timer til dagen betyr lite.
-Fornøyde folk: Arbeidet betraktes som et kall. Formålet med jobben er å bety en forskjell. Er uavhengig av tilbakemeldinger. De elsker jobben og vil på alle møter.
-Prestasjonstripperen: Arbeidet betraktes som en konkurranse. Formålet er å prestere i andres øyne. Han loggfører alt i excell-arket sitt av ideer og latter. Han er alltid best og finner alltid på det beste.
-Den introverte prestasjonstripperen: Arbeidet betraktes som søken. Formålet er å prestere for seg selv. Liker ikke å sitte i kontorlandskap. Vil jobbe i eget rom.
-Lønnsmottakeren: Arbeidet betraktes som en straff. Formålet er å maksimere netto-utbytte. Han får ikke mer for å gjøre mer enn de andre og prøver å gjøre minst mulig på jobb.
Etter foredraget ble det åpnet for spørsmål. Flere som stilte spørsmål fortalte at i redaksjonene de hadde sittet i, har mange følt at de ikke har blitt sett.
Den perfekte redaksjonen handler om å tåle måten andre er annerledes på. I radio ser mange etter lignende folk, men alle har sine svakheter og styrker. Man snakker mye om takhøyder og selvvurderer mye. Lite tilbakemeldinger på prestasjonene.
Det kom fram at i en redaksjon er det veldig viktig å fordele aktuelle oppgaver til rette folk, sånn at alle får gjøre det som de selv er gode på.
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug. Han driver sitt eget firma og går med spennende prosjekter for tiden. Besøk gjerne hjemmesiden www.sindremollerhaug.no for oversikt over disse prosjektene.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt