USAs største radionettverk Iheartmedia, tidligere Clear Channel, tjente gode penger på presidentvalget.
Det kommer fram i kvartalsrapporten til selskapet, som driver 865 radiostasjoner i 160 markeder (byer) i USA.
Ekstra inntekter fra politisk reklame førte til at omsetningen økte med 1,2 % til 857,1 millioner dollar i tredje kvartal.
Den økonomiske situasjonen for Iheartmedia er likevel ikke spesiellt god, på grunn av store gjeldskostnader ble det underskudd på 35 millioner dollar.
Gjelden for Iheartmedia er oppgitt til 20,5 milliarder dollar og bare i tredje kvartal betalte selskapet 1,4 milliarder dollar i renter, melder
Radioworld.
På pluss-siden økte radiolyttingen med 6 % i tredje kvartal, går det fram av kvartalsrapporten. Det er særlig økning for nyheter og Talk-stasjoner,
noe som settes i sammenheng med det før nevnte presidentvalget.
Selskapets plattform for internettradio, Iheartradio, vokser kraftig og har nå 92 millioner registrerte brukere. Det er en oppgang på 22 % sammenlignet med for ett år siden.
Lyttingen på nett er opp 8 % sammenlignet med tredje kvartal 2015.
Iheartmedia vil fortsette sin digitale satsing og lanserer i 2017 to premium-tjenester, iHeartradio Plus og iHeartradio all access, som skal ta opp kampen
med Spotify og Pandora. Blant annet vil lytterne få muligheten til å høre igjen sanger de hørte på live radio og lagre det på en playlist.
Iheartmedia har også vært involvert i norsk radio, forløperen Clear Channel har hatt eierinteresser i Radio 1 Norge før 2003.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt