NRK har nå merkbart færre lyttere, går det fram av PPM-tallene som Kantar TNS leverer. I uke 7 hadde NRK en daglig oppslutning på 45,7 %.
Det er årets dårligste uke og langt dårligere enn i uke 7, 2016 da oppslutningen var på 48,6 %.
NRK P1 har gått fra 33,1 % oppslutning i uke 4 i år til 31,5 % i uke 7, men det er faktisk en oppgang fra uke før, da
P1 bare hadde 31,2 %, som da var årets dårligste uke for P1. I uke 7 i fjor var tallet 33,6.
Lyttertallene har gjort en sving nedover i uke 6 og i uke 7 2017, altså samtidig som NRK slo av sine FM-sendere i Trøndelagsfylkene og Møre og Romsdal.
Samtidig holder P4 seg stabile på 19,4 % oppslutning, mens Radio Norge faktisk har gått oppover og opplever årets beste uke på 12,5 %. P4 og Radio Norge slår ikke av sine FM-sendere i Midt-Norge før i april.
På den annen side har begge de kommersielle færre lyttere enn på samme tid i fjor, henholdsvis 21,6 og 14,3.
Radio totalt er også langt lavere enn i fjor. 68,8 % hørte på radio i Uke 7 2016 mot bare 65,7 i uke 7 i år.
Også NRKs andre hovedkanaler, P2 og P3 har en nedadgående trend og må konstatere uke 7 som årets dårligste uke. Nedgangen er særlig merkbare for NRK P3 som har gått
fra 10,5 i uke 5 via 9,6 i uke 6 til 8,8 i uke 7. Det kan være en tilfeldighet, men nedgangen kommer altså samtidig med FM-slukking.
NRK Sport har overtatt noen få av lytterne, men ellers er det ingen økning å melde på NRKs digitale kanaler.
Litt lenger ned på lista kan Radio Rock være fornøyd med årets nest beste uke på 2,0 %.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt