I en undersøkelse utført av Norges Lastebileier-Forbund (NLF) blant medlemmer i Nordland,
Trøndelag og Møre og Romsdal oppgir 3 av 4 at DAB-dekningen oppleves som dårligere enn FM-dekningen var før slukking.
7 av 10 mener også DAB-dekningen utgjør en sikkerhetsrisiko.
- Vi har tatt kontakt med forbundet for å komme til bunns i dette og vil følge opp undersøkelsen. Alle tilbakemeldinger fra lytterne tas på alvor, sier Mari Hagerup, Kommunikasjonssjef media i Digitalradio Norge.
I følge kartleggingen er det opplevet dekningsproblemer i tunneler og i områder med lav befolkning. Tre av fire oppgir at dekningen oppleves som dårligere enn før slukking.
-Dette er blant tingene vi skal se nærmere på. Det fremkommer imidlertid ikke av undersøkelsen hvorvidt lastebileierne har hørt på NRK eller kommersiell radio. Dette er forhold som har vist seg å forvirre bilførere flere steder, ettersom kommersiell radio har svakere dekning i områder med lav befolkning. Slik er det både på DAB og FM, sier Hagerup.
DAB-nettene har en areal- og befolkningdekning på linje med dekningsgraden i FM-nettene, i følge Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet. Alle tunneler med FM erstattes av DAB, men det finnes likevel tunneler uten radiodekning.
Digitalradio Norge representerer NRK og kommersielle kanaler som P4 og Radio Norge. Radioaktørene har siden januar fulgt opp dekningsspørsmål og spørsmål om apparater i områdene der FM er slukket.
-For å sikre best mulig mottak til nyttekjøretøy anbefaler vi utvendig antenne. Mange ettermonterte adaptere kommer med glassklebeantenne som festes på frontruta, men vår anbefaling er å erstatte denne med antenne utenfor førerhuset. Det samme prinsippet gjelder på FM. Mange nyttekjøretøy har i dag utvendig FM-antenner, sier Hagerup.
- Overgangen fra FM til DAB ble godkjent under en forutsetning om at beredskapen ble ivaretatt. Tilbakemeldinger
vi får fra medlemmer i fylkene hvor FM-nettet nå er slukket indikerer at dette ikke er tilfelle, forteller
administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
Det er spesielt i tunneler og i områder hvor det bor lite folk dekningen oppleves som dårligst, med hyppig bortfall og uteblivende trafikkmeldinger. Mange melder også om væravhengig dekningsgrad.
- Yrkessjåfører er helt avhengig av vær- og føremeldinger for å ta seg trygt frem. Nå opplever mange at de får færre trafikkmeldinger enn de gjorde med FM-nettet. Det er spesielt i tunneler og på fjelloverganger beredskapsprinsippet står som aller viktigst, og det er akkurat her dekningen svikter mest. Dette ser vi svært alvorlig på, sier Mo.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt