Radiodays Europe 2017, verdens største radiokonferanse, er i gang i Amsterdam. Mer enn 1000 radiofolk fra hele verden deltar og norske radiostasjoner er som vanlig godt
representert. Blant annet stiller P4 med hele 14 deltagere.
Dagens morsomste opplysning kom fra Spotify som vet mer om sine brukere enn de kanskje er klar over. Spotify vet nemlig hva folk lytter til mens de er i dusjen, og avslørte på Radiodays Europe hvilke
tre låter som er det mest populære å dusje til. Nummer 1 er Wham med Wake Me Up Before You Go Go, se bildet. Tallene er hentet fra tusenvis av playlists som folk lager på Spotify for bruk når de vasker seg.
Det er datamengden Spotify samler inn om sine brukere som gir strømmetjenesten en stor fordel. Det avslørte David Cooper, Head of Sales, UK på Radiodays Europe i dag. - Vi forstår folk gjennom deres
forhold til musikk, sa Cooper under sin sesjon. De kan til og med se når volumet skrus opp eller ned, noe som gir en indikasjon på hvor godt de liker en sang.
Spotify har 100 millioner brukere i 60 forskjellige land. Streaming har blitt mainstream, sa Cooper i dag. Han la fram tall som sa at 71 % av alle i USA streamer innhold minst en gang i uka. Streaming
er nå større enn både downloads og fysisk platesalg. 62 % mener det er viktigere å ha tilgang til musikk, enn å eie den selv, ifølge Spotifys Cooper.
Han skrøt også av tjenesten Discover Weekly, som kan ligne litt på en radiofunksjon. Det er utvalgte eksperter, som radiofolk, som gir brukerne tips om hva de bør lytte på. 40 millioner bruker Discover Weekly og for
2000 artister utgjør det 80 % av den strømmede musikken, fortalte Cooper.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt