Mrk: Tittel hentet fra foredrag på landskonferansen til NLR
Annonsering på radio fungerer sånn at vi snakker om vedkommendes reaksjon. Veldig få skal kjøpe det produktet som annonseres for på ei uke. Lytterne glemmer annonsen, for de går ikke rundt og husker på en radioreklame, og da må radioreklamen gjentas flere ganger.
Radio er ikke utsatt for reklamevegring. Eksempelvis ei avis da leseren blar rett forbi reklamen uten å se etter hva det er. De ser at det er reklame og blar videre uten å se hva det er for noe.
Forbrukersnitt for nettavis er 3 minutter og folk kommer borti reklamen med uhell. Reklameblindhet på nett er utviklet.
Folk ser på tv som aldri før. Når reklamen kommer ser ikke alle reklamen, men det er innebygd i prisen. Mange som ser på tv gjør andre ting enn å se på tv i reklamepausen.
Det fine med radio er at folk hører på hele tiden. Radiolyttingen har vært stabil siden 60-tallet og det går veldig bra med den bransjen. For folk er radio viktig i bil og radiokanalene fokuserer på bil, og det påvirket lyttingen i Nordland når alle rikskanalene slukket.
Radioreklame er ikke utsatt for reklamevegring, fordi reklamen krever sin oppmerksomhet når den blir hørt. Det fungerer på samme måten med kinoreklame, da seerne sitter med sete mot skjermen som reklamen blir vist på.
Det kan være ulønnsomt å ikke tenke på målrettingen, sånn at lytteren ikke tenker at det er dårlig reklame, irelevant eller lei. For eksempel hvis lytteren skal feste med venner, kjøper han det billigste ølet. Men i et selskap med familien tenker han mer på smaken og kjøper to pills.
En annen ting er at radioreklamen må ikke inneholde musikk eller bakgrunnseffekter. Kortvarige kampanjer er risikabelt, for veldig få skal kjøpe det produktet på ei uke. Reklamen må gjentas over lang tid sånn at folk etterhvert tar kontakt og vil kjøpe noe.
Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug, ivrig radioentusiast fra Haugesund. Besøk gjerne hjemmesiden hans: www.sindremollerhaug.no.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt