Uke 18 viste en tydelig nedgang for både NRK P1 og NRK P3, på PPM-målingene som Kantar TNS gjennomfører.
For første gang i år hadde NRK P1 en daglig oppslutning på under 30 %, mer konkret 29,5 %. Dette er etter det radionytt.no erfarer det dårligste tallet NRK P1 noensinne har hatt på disse målingene, i en "vanlig" uke.
Uke 18 er den første hele uka der NRK ikke lenger er på lufta på FM i Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark og det er
derfor sannsynlig at det har påvirket lyttertallene. Til sammenligning hadde NRK P1 31,5 % oppslutning i uke 17 og 32,4 % i uke 14.
Enda verre blir det sammenlignet med fjoråret. Uke 18, 2016 ga NRK P1 33,4 % oppslutning og det var til overmål
en av de dårligste ukene den våren. Dermed ser det ut til at NRK P1 har mistet mer enn 10 % av sine lyttere etter FM-slukkingen, landet sett under ett. Husk at mange regioner fortsatt har NRK på FM!
NRK P3 taper også lyttere og i enda større omfang. I fjor på denne tiden hadde NRK P3 en oppslutning på 12,6 %, men nå er den bare på 9,1 %. Det utgjør et tap
på rundt 30 % av lytterne til ungdomskanalen i forhold til i fjor, da alle NRKs FM-sendere var påslått. Også mP3 mister lyttere i relativt stor skala.
Hvor har så lytterne gått? Her er det noen gladmeldinger for NRK. Seniorkanalen NRK P1+ har fått adskillig flere lyttere siden i fjor, men det er ikke noen forandring fra uke 17 til 18 i år. Også P13 og NRK Klassisk har
noen flere lyttere sammenlignet med i fjor, men ingen endring i forbindelse med slukkingen i indre strøk.
NRK P2 holder seg faktisk ganske bra på lyttertallene, mens de andre kanalene er litt mer avhengig av sesongen. Vår konklusjon er at lytterne NRK P1 har mistet i stor grad
har spredd seg over flere NRK-kanaler, mens ungdommen tilsynelatende bare er borte for NRK.
Hovedkanalene til P4 og Radio Norge har også mistet mange lyttere sammenlignet med i fjor, men lyttertallene forteller ikke om større endringer i forhold til
de to rikskanalene slo av sine FM-sendere i Trøndelag og Møre og Romsdal. I tillegg har begge de kommersielle storaktørene lansert nye kanaler, så vi kommer tilbake til
en egen analyse for disse senere.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt