19,4 % vekst for radioreklame i april
Nye annonsører kommer til, og vi får være med på kampanjer som ikke får plass på TV, sier Radio Norge-sjef Lasse Kokvik.
Mediebyråforeningens omsetningsrapport for april forteller at totalmarkedet vokser, TV vokser videre, og de fleste digitale kanalen fortsatt vokser. Også kino og utendørs vokser.
Som før faller tradisjonelle kanaler som aviser og ukepresse.
Og inntil nå har også radio falt i 2017, men i april snudde det:
Hvis vi isolerer april måned, fikk kanalen radio en vekst på hele 19,4 prosent denne måneden.
Rett nok er det snakk om små tall, fra 30,4 til 36,3 millioner kroner - men vekst er vekst.
Så langt i år byr 2017 i sum fortsatt på minus 4,1 prosent, men april kan tyde på at trenden er snudd. Det tror og håper også Lasse Kokvik, sjef for Radio Norge og direktør i Bauer Media.
Han beskriver starten på 2017 slik:
- Det var en noe avventende start på året, og så kan man sikkert lete etter årsaker til det. Den runden man hadde på DAB rundt årsskiftet og usikkerheten rundt det bidro nok til det.
- Men det er riktig at vi har en stigende kurve nå. Kunder kommer tilbake, og vi har flere nye annonsører som ikke har vært hos oss så mye før, sier Kokvik.
Fullbookede TV-kanaler slår også godt inn for radioen, som da kan spille rollen som supplement i kampanjene.
- Som kjent er det jo en utvikling i seertall på TV som gjør at det er fullt. Da bruker man gjerne radio som et støttemedie for å nå enda bredere ut i mediemiksen, sier Radio Norge-sjefen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt