Både P4 og Radio Norge har mistet mange lyttere det siste året. Det viser PPM-tallene som Kantar TNS lager. Men, noen av lytterne har gått til
nye digitale søsterkanaler.
P4 hadde i uke 19 en daglig oppslutning på 17,5 %. Det er en av årets dårligste uker for P4, som ellers har ligget over 18 %. Verre er det at P4 på samme tid i fjor hadde en
oppslutning på 21.9 %, som var omtrent snittet for våren 2016. Det betyr at P4s hovedkanal har mistet omtrent 20 % av sine lyttere på ett år.
Radio Norge hadde en oppslutning på 14,4 % i uke 19, 2016, men har gått ned til 10,7 % i samme uke i 2017. 10,7 er en av årets dårligste uker for Radio Norge, mens tallet
det sammenlignes med i 2016 var en spesiellt god uke. Dermed ser det ut til at nedgangen for Radio Norge er generellt omtrent som P4, kanskje noe mindre.
Hvor har så lytterne blitt av? Nå opererer PPM-tallene også med to nye kategorier, P4 total og Bauer Media total,
Disse eksisterte ikke i fjor og ser tilsynelatende oppløftende ut for begge.
P4 total var i uke 19, 2017 på 26,0 % og Bauer Media total var på 15,4 %. De fleste vil se at det er noe mer enn tallene for P4 og Radio Norge i fjor.
Men, tallene kan selvsagt ikke sammenlignes direkte. For P4-gruppen kan man imidlertid se at P5 Hits har økt noe fra
3,9 % i 2016 til 4,4 % i 2017. I 2016 hadde NRJ+ en oppslutning på
3,2 %, mens NRJ ( uten + ) i 2017 har en oppslutning på 2,3 %. Men, de inneholder altså ikke helt de samme kanalene.
P6 Rock var ikke med på lyttertallene i fjor, men har nå oppslutning på 1,6 %, P7 Klem 1,2 og P8 Pop 0.7 %. Samlekategorien P4 andre klarer 2,1 %.
En kanal som har fått flere lyttere er Bauers Radio Rock, opp fra 0,8 % i fjor til 2,1 % i år. Det er mer enn dobbelt så mange lyttere på ett år. Kiss er derimot
ingen suksess med 0,8 % lyttere, omtrent som i fjor. En litt overraskende suksess er Radio Topp 40 med 1,5 %, ny siden i fjor. Radio Vinyl treffer noen på 1,0 % opslutning. Radio Norge Soft og
Norsk Pop har henholdsvis 0,4 og 0,6 %.
Ettersom mange av tallene ikke er direkte sammenlignbare, skal vi være forsiktig med konklusjoner, men det som er tydelig er at: 1. Hovedkanalene til P4 og Radio Norge har
en klar nedgang i antall lyttere. 2. Flere og nye digitale kanaler har tatt over noen av disse lytterne. 3. Det er i hvert fall ikke flere som hører på P4 og Bauer Media totalt nå enn
det var for ett år siden, mest sannsynlig er det noe færre, uten at vi kan tallfeste dette.
Tidligere har vi også sett på NRK og hva som har skjedd for statskanalen etter at FM-slukkingen begynte. Her tyder tall fra
PPM-målingen til Kantar TNS på at også NRK P1 taper lyttere, men at mange av dem har begynt å høre på andre NRK-kanaler. Verre er det for NRK P3.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt