Radiolyttingen faller nå dramatisk i Norge, omtrent i takt med at riksradioene skrur av sine FM-sendere.
I Uke 21 var den totale radiolyttingen i Norge bare 62,9 %, ifølge
PPM-målingen som lages av Kantar TNS. Dette er årets dårligste uke for radio, med unntak av påskeuka.
Nå er det ikke helt uvanlig at lyttingen går ned når sommeren nærmer seg, men sammenligner man med de to siste årene er det et gigantisk fall.
I uke 21, 2015 var den totale radiolyttingen på hele 70,9 % i uke 21, I samme uke i 2016 var lyttingen på 69,0 %, i følge PPM-tallene. I år er den altså bare på 62,6 %.
Radiolyttingen har også falt ganske tydelig gjennom hele året i år. I januar lå lyttingen ukesvis mellom 67.4 og 68.8 %. De siste 4 ukene har den ligget
mellom 62,9 og 66,0 %. Uke 21 i 2017 var uka med Kristi Himmelfartsdag og en inneklemt fridag som kan påvirke tallene noe. Lokalradioene er ikke med på målingen.
NRK, som også er først i løypa med FM-slukking, ser ut til å være den største taperen. I uke 21, 2017 hadde NRK
Total (altså alle NRKs kanaler) en oppslutning på 43,7 %, mot 48,9 i samme uke i fjor og 49,3 i 2015.
P4 og Radio Norge er vanskeligere å sammenligne ettersom de tidligere ikke hadde en samlet gruppe på PPM-tallene,
men P4s hovedkanal hadde 17,1 % oppslutning i uke 21, 2017 mot 22,3 i den samme uka i 2016 og 24.0 i 2015
Radio Norge hadde en oppslutning på bare 10,4 % i uke 21, 2017 mot 12,8 i 2016 og 16.6 i 2015.
Begge de to kommersielle storaktørene har startet flere digitale kanaler, som har tatt over noen av lytterne, men tydeligvis ikke alle.
Samleposten Bauer Media Total lå i uke 21, 2017 på 15,0 %. Det er altså lavere enn Radio Norge alene i samme uke i 2015.
P4-gruppen totalt i uke 21,2017 var på 25,5 %. Det er bare såvidt høyere enn P4 alene i 2015.
NRK P1 har mistet lyttere fra 34,4 % i 2015 til 29,2 % i uke 21, 2017. Det siste er det dårligste tallet som noensinne er målt for NRK P1 på PPM-tallene.
NRK P3 har gått ned fra 12,6 i 2015 til 8,8 % nå. NRK P2 går derimot mot strømmen og øker fra 5,5 til 6,0 i den samme perioden.
Av de nyere kanalene har NRK P1+ en framgang fra 3,8 % i uke 21, 2015 til 5,5 % i samme uke i år.
Av de helt nye kanalene kan Radio Vinyl vise til en framgang. 1,4 % i uke 21 er den beste sålangt og
trenden har vært økende de siste ukene.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt